Página principal  |  Contacto  

Correo electrónico:

Contraseña:

Registrarse ahora!

¿Has olvidado tu contraseña?

DESENMASCARANDO LAS FALSAS DOCTRINAS
 
Novedades
  Únete ahora
  Panel de mensajes 
  Galería de imágenes 
 Archivos y documentos 
 Encuestas y Test 
  Lista de Participantes
 YHWH (DIOS PADRE) EL UNICO DIOS 
 JESUCRISTO NUESTRO MESIAS JUDIO 
 LOS DIEZ MANDAMIENTOS DE LA BIBLIA 
 MEJORE SU CARACTER Y SU VIDA 
 YOU TUBE-MAOR BA OLAM-LINKS 
 YOU TUBE-MAOR BA OLAM-LINKS II 
 BIBLIAS/CONCORDANCIA/LIBROS 
 MAYOR ENEMIGO DEL HOMBRE ES UNO MISMO 
 ¿LA TORA ES MACHISTA? -MENSAJE ESOTERICO Y EXOTERICO 
 ¿ES INMORTAL EL ALMA?- FALACIA DE LA ENCARNACION Y REENCARNACION 
 EL ISLAM TIENE ORIGEN UNITARIO ADOPCIONISTA 
 ANTIGUO TESTAMENTO-ESTUDIO POR VERSICULOS 
 NUEVO TESTAMENTO-ESTUDIOS POR VERSICULOS 
 NUEVO TESTAMENTO II-ESTUDIOS POR VERSICULOS 
 NUEVO TESTAMENTO III-ESTUDIOS POR VERSICULOS 
 CRISTO NO TUVO PREEXISTENCIA 
 ¿QUE ES EL ESPIRITU SANTO? 
 
 
  Herramientas
 
MARIA MAGDALENA - SANTO GRIAL: JUAN/GRACIA/NUMERO 5/JUBILEO/PENTECOSTES
Elegir otro panel de mensajes
Tema anterior  Tema siguiente
Respuesta  Mensaje 1 de 48 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999  (Mensaje original) Enviado: 21/09/2012 17:04

Juan (nombre)

De Wikipedia, la enciclopedia libre
 
Juan
TitianStJohn.jpg
San Juan Bautista
Origen Hebreo
Género Masculino
Santoral 24 de junio
Significado 'El fiel a Dios'
Zona de uso común Todo el mundo
Artículos en Wikipedia Todas las páginas que comienzan por «Juan»

Juan es un nombre de pila de varón en español. Viene del hebreo יוחנן (Yôḥānnān), que quiere decir 'El fiel a Dios'. Del hebreo original pasó a otros idiomas. Ιωάννης (Ioannis) es la versión griega de Yôḥānnān. De ahí evolucionó hasta llegar al castellano Juan. Femenino: Juana.

El patronímico de Juan es Yáñez o Ibáñez ('hijo de Iván'). En inglés son Johnson ('hijo de John') y Evanson o Evans ('hijo de Ewan').

La variante inglés de Juan es John o Jack. Un nombre equivalente a Juan es Iván, que viene de la versión rusa del nombre, que aún guarda la grafía antigua (la J es I y la U es V).

Contenido

 [ocultar

[editar] Santoral

[editar] Variantes

[editar] Variantes en otros idiomas

Variantes en otras lenguas
Español Juan
Catalán Joan, Jan[1]
Asturiano Xuan
Euskera Jon, Yon, Ion, Manex, Ganix, Joanes
Aragonés Chuan
Extremeño Huan
Albanés Gjon, Gjin
Alemán Hans, Johannes, Johann
Amhárico ዮሐንስ (Yoḥännǝs)
Árabe يحيى (Yaḥyā), يوحنا (Yuḥanna)
Armenio Հովհանես (Hovhanes)
Bosnio Ivan
Bretón Yann
Búlgaro Йоан (Joan), Иван (Ivan)
Checo Jan
Chino 約翰 (Yuēhàn)
Corso Ghjuvanni
Croata Ivan, Ivo, Ive
Danés Johan, Johannes
Escocés Ian
Eslovaco Ján, Ivan
Esloveno Janez
Esperanto Johano
Estonio Jaan, Juhan
Feroés Jógvan
Finlandés Janne, Johannes, Juha, Juhani
Francés Jean, Jehan
Galés Ioan, Siôn
Gallego Xoán, Xan
Georgiano იოანე (Ioane)
Guaraní Huã
Griego Ιωάννης (Ioannis)
Hebreo יוחנן (Yôḥānnān)
Holandés Jan, Johan, Johannes
Húngaro János
Inglés John, Ewan, Johnny, Jack
Irlandés Seán, Iohán
Islandés Jóhann, Jóhannes
Italiano Giovanni
Latín Ioannes
Letón Jānis
Lituano Jonas
Lombardo Giuàn
Macedonio Јован (Jovan)
Malayalam Yoohanon
Maltés Ġwanni
Noruego Jon, Johan, Johannes
Piamontés Gioann
Polaco Jan
Portugués João
Quechua Juwan
Rumano Ion, Ioan, Ionuţ, Ionel, Ionică
Ruso Иван (Ivan), Ян (Jan), Иоанн (Ioann)
Samogitiano Juons
Sardo Giuanni
Serbio Јован (Jovan)
Siciliano Giuvanni
Sueco Jon, Johan, Johannes
Turco Yahya, Jan, Gökhan
Ucraniano Іван (Ivan)


Primer  Anterior  4 a 18 de 48  Siguiente   Último 
Respuesta  Mensaje 4 de 48 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:16

The Bible numerology code number 5

 

The number 5 in the Bible is significant because his creation, the ‘man’ has five fingers, five senses and five toes. Thus it is the number of God’s grace. There are five great mysteries: Father, Son, Spirit, Creation and Redemption. After the fall of man creation was cursed and it became subject to vanity. So man and creation needed to be redeemed therefore number 5 is the number of God’s grace. The number five may also speak of the inability of man and his weakness as only when ‘man’ is weak does he needs God’s Grace. As only if a man is incapable, he would require God’s Grace.

Number 4 signifies man’s weakness and helplessness and number 5 i.e. 4+1 shows divine strength added to man’s weakness and vanity which of course, means God’s grace. Gematria is the name given to the process of assigning numbers to different words. The gematria of the word Earth would be 296 which, in fact, is a multiple of 4 and the gematria of the word Heaven is 395, which is a multiple of 5. Therefore, Earth, which is the land of the man, is synonymous to his weakness and vanity and Heaven is synonymous of God’s grace. But what do you mean by grace? Grace means favor, an act of kindness and support and favor can be of many types. Favor that is done for the unworthy, favor that is done for someone who doesn’t deserve it, that favor is called grace. God called upon Abram and promised to make his name great. Was there any reason behind it? Did God do that for any purpose? No. He did it without any cause, without any particular reason. This was an instance of God’s grace towards his creation.

God changed Abram’s name to Abraham. This is very significant. Not because God chose Abram or because God endowed upon him his grace, but, the change was made by inserting in between his name the fifth letter of the alphabet h (Hey). Another instance of God’s grace can be seen when David went to fight with the enemy of Israel who was a giant named Goliath. David chose five smooth stones. These five stones were significant of David’s weakness supplemented by a divine power (the number of stones being 4+1). David used only one stone (one with divine power) and not the other four stones to defeat and conquer the mighty enemy.

But God’s Grace should not be confused with merit or warrant. The scriptures tell us again and again through various examples that the grace and merit cannot exist together. However one can’t attain salvation from merit. This is because if the salvation could be achieved through merit then, the there would not be any requirement for God’s Grace. The fifth book of Psalms exemplifies the same great fact. The first Psalm (Psalm 107) magnifies this, and explains to us, how "He sent His word and healed them" (verse 20), and again and again delivered his men out of all their trouble. The importance of number 5 is further exemplified by the Fifth Psalm of the First Book. It has a special reference to the God’ Grace and tells us that God encompasses us all in his grace. The Fifth Book of the Bible (Deuteronomy) magnifies the grace of God, and in it special pains, so to speak, are taken to emphasis the great fact that not for the sake of the people, but for God's own Name's sake had He called, and chosen, and blessed them. In the Bible, there is also a reference to The Stone Kingdom. This kingdom would be the FIFTH kingdom after the world powers when all of the earth’s dominions would be combined to one single kingdom and then the almighty would take over them to rule over the along with his appointed one with glory and with grace. There are also certain phrases which repeat five times in the bible and they speak of God’s Grace "Bless the Lord, O my soul." - All in Psalms 103 and 104, viz., 103:1, 2, 23 and 104:1, 35. The Talmud calls attention to this and says, "As God fills the earth and nourishes it, so He nourishes and blesses the soul."

The various examples stated above tell us a great deal about the significance of the number five in the biblical literature. It tells us through the Gematria that the importance of this number is huge as it signifies the grace of God. Also through the various examples of David, The Fifth Book of Psalms, The fifth kingdom etc that how again and again God has showed Grace to his creation. The number five is the symbol of God’s grace. Grace should never be confused with merit, because merit is only for the worthy. But unlike merit, grace is for everyone without any prejudice and preconception.


Respuesta  Mensaje 5 de 48 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:18

Numbers 5 - New International Version - Bible Gateway

www.biblegateway.com/passage/?...Numbers+5...En caché - Similares - Traducir esta página
The Purity of the Camp - The LORD said to Moses, “Command the Israelites to send away from the camp anyone who has a defiling skin disease or a.
  •  
     

    Meaning of Numbers in the Bible: The Number 5

    www.biblestudy.org/bibleref/...numbers...bible/5...En caché - Similares - Traducir esta página
    What are the 5 GREAT Mysteries? What book did Jesus use to resist the temptations of the devil? What was God's five-fold demand to Pharaoh?
  •  
     

    Numbers 5. The Holy Bible: King James Version.

    www.bartleby.com › ... › NumbersEn caché - Similares - Traducir esta página
    30 o + elementos – The Holy Bible: King James Version. Numbers 5.
    1 And the LORD spake unto Moses, saying
    5 ¶ And the LORD spake unto Moses, saying
  •  
     

    The Bible numerology code number 5

    www.astrovera.com/bible.../172-... - Estados UnidosEn caché - Traducir esta página
    Bible numerology number 5. The number 5 in the Bible is significant because his creation, the 'man' has five fingers, five senses and five toes. Thus it is the ...
  •  
     

    Bible Prophecy Truth > Topics > Keys to Bible Numbers

    www.bibleprophecytruth.com/.../keys-to-bible-n...En caché - Similares - Traducir esta página
    So obviously, Bible numbers should be carefully considered. At least 12 numbers in the Bible stand out in this regard: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 40, 50, and 70.
  •  
     

    What is Biblical Numerology? | Christian Apologetics and Research ...

    carm.org/what-biblical-numerologyEn caché - Similares - Traducir esta página
    A look at how numbers are used in the Bible. ... Ephesians 4:5 "one Lord, one faith, one baptism." 2, THE NUMBER OF DIVISION. The Son who has two natures : ...
  •  
     

    The Significance of Numbers in Scripture - Agape Bible Study

    www.agapebiblestudy.com/.../ ...En caché - Traducir esta página
    Bible scholars both ancient and modern have interpreted this number as reflecting the symbolic ... The Hebrews used all 22 letters of their alphabet plus 5 finals.
  •  
     

    What is the significance of the number five in the Bible

    wiki.answers.com/.../What_is_the_significance_o...En caché - Similares - Traducir esta página
    What is the significance of the number five in the Bible? In: Bible Statistics and History [Edit categories]. Answer: Five is the number of God's grace or His gift to ...
  •  
     

    The Spiritual Significance of Numbers in Scripture

    www.mountainretreatorg.net/bible/numbers.htmlEn caché - Similares - Traducir esta página
    13 May 1993 – ... God put numbers in the Bible there was no spiritual significance to it, ... that give us justification to say the number 5 is the number of birds?
  •  
     

    Christian Bible Dream Meanings and Definitions for Numbers

    www.spiritcommunity.com/.../bible_numbers.ph...En caché - Similares - Traducir esta página
    Discover and understanding the hidden meaning of numbers in the Bible and dreams. Learn the how to ... Ephesians 4:5 "one Lord, one faith, one baptism.
  •  
     

    Respuesta  Mensaje 6 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:24

    Golden ratio

    From Wikipedia, the free encyclopedia
     
    Jump to: navigation, search
    Line segments in the golden ratio
    A golden rectangle with longer side a and shorter side b, when placed adjacent to a square with sides of length a, will produce a similar golden rectangle with longer side a + b and shorter side a. This illustrates the relationship  frac{a+b}{a} = frac{a}{b} equiv varphi.

    In mathematics and the arts, two quantities are in the golden ratio (varphi) if the ratio of the sum of the quantities to the larger quantity is equal to the ratio of the larger quantity to the smaller one. The figure on the right illustrates the geometric relationship. Expressed algebraically:

     frac{a+b}{a} = frac{a}{b} equiv varphi,

    where the Greek letter phi (varphi) represents the golden ratio. Its value is:

    varphi = frac{1+sqrt{5}}{2} = 1.61803,39887ldots.[1]

    At least since the 20th century, many artists and architects have proportioned their works to approximate the golden ratio—especially in the form of the golden rectangle, in which the ratio of the longer side to the shorter is the golden ratio—believing this proportion to be aesthetically pleasing (see Applications and observations below). A golden rectangle can be cut into a square and a smaller rectangle with the same aspect ratio. Mathematicians since Euclid have studied the golden ratio because of its unique and interesting properties. The golden ratio is also used in the analysis of financial markets, in strategies such as Fibonacci retracement.

    The golden ratio is often called the golden section (Latin: sectio aurea) or golden mean.[2][3][4] Other names include extreme and mean ratio,[5] medial section, divine proportion, divine section (Latin: sectio divina), golden proportion, golden cut,[6] golden number, and mean of Phidias.[7][8][9]

    Contents

     [hide

    Respuesta  Mensaje 7 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:25
    Calculation
    Binary 1.1001111000110111011...
    Decimal 1.6180339887498948482...
    Hexadecimal 1.9E3779B97F4A7C15F39...
    Continued fraction 1 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + ddots}}}}
    Algebraic form frac{1 + sqrt{5}}{2}
    Infinite series frac{13}{8}+sum_{n=0}^{infty}frac{(-1)^{(n+1)}(2n+1)!}{(n+2)!n!4^{(2n+3)}}

    Two quantities a and b are said to be in the golden ratio φ if:

     frac{a+b}{a} = frac{a}{b} = varphi.

    One method for finding the value of φ is to start with the left fraction. Through simplifying the fraction and substituting in b/a = 1/φ,

    frac{a+b}{a} = 1 + frac{b}{a} = 1 + frac{1}{varphi},

    it is shown that

     1 + frac{1}{varphi} = varphi.

    Multiplying by φ gives

    varphi + 1 = varphi^2

    which can be rearranged to

    {varphi}^2 - varphi - 1 = 0.

    Using the quadratic formula gives the only positive solution as

    varphi = frac{1 + sqrt{5}}{2} = 1.61803,39887dots.

    [edit] History

    Mathematician Mark Barr proposed using the first letter in the name of Greek sculptor Phidias, phi, to symbolize the golden ratio. Usually, the lowercase form (φ) is used. Sometimes, the uppercase form (Φ) is used for the reciprocal of the golden ratio, 1/φ.[10]

    The golden ratio has fascinated Western intellectuals of diverse interests for at least 2,400 years. According to Mario Livio:

    Some of the greatest mathematical minds of all ages, from Pythagoras and Euclid in ancient Greece, through the medieval Italian mathematician Leonardo of Pisa and the Renaissance astronomer Johannes Kepler, to present-day scientific figures such as Oxford physicist Roger Penrose, have spent endless hours over this simple ratio and its properties. But the fascination with the Golden Ratio is not confined just to mathematicians. Biologists, artists, musicians, historians, architects, psychologists, and even mystics have pondered and debated the basis of its ubiquity and appeal. In fact, it is probably fair to say that the Golden Ratio has inspired thinkers of all disciplines like no other number in the history of mathematics.[11]

    Ancient Greek mathematicians first studied what we now call the golden ratio because of its frequent appearance in geometry. The division of a line into "extreme and mean ratio" (the golden section) is important in the geometry of regular pentagrams and pentagons. The Greeks usually attributed discovery of this concept to Pythagoras or his followers. The regular pentagram, which has a regular pentagon inscribed within it, was the Pythagoreans' symbol.

    Euclid's Elements (Greek: Στοιχεῖα) provides the first known written definition of what is now called the golden ratio: "A straight line is said to have been cut in extreme and mean ratio when, as the whole line is to the greater segment, so is the greater to the less."[5] Euclid explains a construction for cutting (sectioning) a line "in extreme and mean ratio", i.e. the golden ratio.[12] Throughout the Elements, several propositions (theorems in modern terminology) and their proofs employ the golden ratio.[13] Some of these propositions show that the golden ratio is an irrational number.

    The name "extreme and mean ratio" was the principal term used from the 3rd century BC[5] until about the 18th century.

    The modern history of the golden ratio starts with Luca Pacioli's De divina proportione of 1509, which captured the imagination[citation needed] of artists, architects, scientists, and mystics with the properties, mathematical and otherwise, of the golden ratio.

    Michael Maestlin, first to publish a decimal approximation of the golden ratio, in 1597.

    The first known approximation of the (inverse) golden ratio by a decimal fraction, stated as "about 0.6180340," was written in 1597 by Michael Maestlin of the University of Tübingen in a letter to his former student Johannes Kepler.[14]

    Since the twentieth century, the golden ratio has been represented by the Greek letter Φ or φ (phi, after Phidias, a sculptor who is said to have employed it) or less commonly by τ (tau, the first letter of the ancient Greek root τομή—meaning cut).[2][15]

    [edit] Timeline

    Timeline according to Priya Hemenway.[16]

    • Phidias (490–430 BC) made the Parthenon statues that seem to embody the golden ratio.
    • Plato (427–347 BC), in his Timaeus, describes five possible regular solids (the Platonic solids: the tetrahedron, cube, octahedron, dodecahedron, and icosahedron), some of which are related to the golden ratio.[17]
    • Euclid (c. 325–c. 265 BC), in his Elements, gave the first recorded definition of the golden ratio, which he called, as translated into English, "extreme and mean ratio" (Greek: ἄκρος καὶ μέσος λόγος).[5]
    • Fibonacci (1170–1250) mentioned the numerical series now named after him in his Liber Abaci; the ratio of sequential elements of the Fibonacci sequence approaches the golden ratio asymptotically.
    • Luca Pacioli (1445–1517) defines the golden ratio as the "divine proportion" in his Divina Proportione.
    • Michael Maestlin (1550–1631) publishes the first known approximation of the (inverse) golden ratio as a decimal fraction.
    • Johannes Kepler (1571–1630) proves that the golden ratio is the limit of the ratio of consecutive Fibonacci numbers,[18] and describes the golden ratio as a "precious jewel": "Geometry has two great treasures: one is the Theorem of Pythagoras, and the other the division of a line into extreme and mean ratio; the first we may compare to a measure of gold, the second we may name a precious jewel." These two treasures are combined in the Kepler triangle.
    • Charles Bonnet (1720–1793) points out that in the spiral phyllotaxis of plants going clockwise and counter-clockwise were frequently two successive Fibonacci series.
    • Martin Ohm (1792–1872) is believed to be the first to use the term goldener Schnitt (golden section) to describe this ratio, in 1835.[19]
    • Édouard Lucas (1842–1891) gives the numerical sequence now known as the Fibonacci sequence its present name.
    • Mark Barr (20th century) suggests the Greek letter phi (φ), the initial letter of Greek sculptor Phidias's name, as a symbol for the golden ratio.[20]
    • Roger Penrose (b.1931) discovered a symmetrical pattern that uses the golden ratio in the field of aperiodic tilings, which led to new discoveries about quasicrystals.

    Respuesta  Mensaje 8 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:26
    Applications and observations

    [edit] Aesthetics

    De Divina Proportione, a three-volume work by Luca Pacioli, was published in 1509. Pacioli, a Franciscan friar, was known mostly as a mathematician, but he was also trained and keenly interested in art. De Divina Proportione explored the mathematics of the golden ratio. Though it is often said that Pacioli advocated the golden ratio's application to yield pleasing, harmonious proportions, Livio points out that the interpretation has been traced to an error in 1799, and that Pacioli actually advocated the Vitruvian system of rational proportions.[2] Pacioli also saw Catholic religious significance in the ratio, which led to his work's title. Containing illustrations of regular solids by Leonardo da Vinci, Pacioli's longtime friend and collaborator, De Divina Proportione was a major influence on generations of artists and architects alike.[citation needed]

    [edit] Architecture

    Many of the proportions of the Parthenon are alleged to exhibit the golden ratio.

    The Parthenon's facade as well as elements of its facade and elsewhere are said by some to be circumscribed by golden rectangles.[21] Other scholars deny that the Greeks had any aesthetic association with golden ratio. For example, Midhat J. Gazalé says, "It was not until Euclid, however, that the golden ratio's mathematical properties were studied. In the Elements (308 BC) the Greek mathematician merely regarded that number as an interesting irrational number, in connection with the middle and extreme ratios. Its occurrence in regular pentagons and decagons was duly observed, as well as in the dodecahedron (a regular polyhedron whose twelve faces are regular pentagons). It is indeed exemplary that the great Euclid, contrary to generations of mystics who followed, would soberly treat that number for what it is, without attaching to it other than its factual properties."[22] And Keith Devlin says, "Certainly, the oft repeated assertion that the Parthenon in Athens is based on the golden ratio is not supported by actual measurements. In fact, the entire story about the Greeks and golden ratio seems to be without foundation. The one thing we know for sure is that Euclid, in his famous textbook Elements, written around 300 BC, showed how to calculate its value."[23] Near-contemporary sources like Vitruvius exclusively discuss proportions that can be expressed in whole numbers, i.e. commensurate as opposed to irrational proportions.

    A geometrical analysis of the Great Mosque of Kairouan reveals a consistent application of the golden ratio throughout the design, according to Boussora and Mazouz.[24] They found ratios close to the golden ratio in the overall proportion of the plan and in the dimensioning of the prayer space, the court, and the minaret.

    The Swiss architect Le Corbusier, famous for his contributions to the modern international style, centered his design philosophy on systems of harmony and proportion. Le Corbusier's faith in the mathematical order of the universe was closely bound to the golden ratio and the Fibonacci series, which he described as "rhythms apparent to the eye and clear in their relations with one another. And these rhythms are at the very root of human activities. They resound in man by an organic inevitability, the same fine inevitability which causes the tracing out of the Golden Section by children, old men, savages and the learned."[25]

    Le Corbusier explicitly used the golden ratio in his Modulor system for the scale of architectural proportion. He saw this system as a continuation of the long tradition of Vitruvius, Leonardo da Vinci's "Vitruvian Man", the work of Leon Battista Alberti, and others who used the proportions of the human body to improve the appearance and function of architecture. In addition to the golden ratio, Le Corbusier based the system on human measurements, Fibonacci numbers, and the double unit. He took suggestion of the golden ratio in human proportions to an extreme: he sectioned his model human body's height at the navel with the two sections in golden ratio, then subdivided those sections in golden ratio at the knees and throat; he used these golden ratio proportions in the Modulor system. Le Corbusier's 1927 Villa Stein in Garches exemplified the Modulor system's application. The villa's rectangular ground plan, elevation, and inner structure closely approximate golden rectangles.[26]

    Another Swiss architect, Mario Botta, bases many of his designs on geometric figures. Several private houses he designed in Switzerland are composed of squares and circles, cubes and cylinders. In a house he designed in Origlio, the golden ratio is the proportion between the central section and the side sections of the house.[27]

    In a recent book, author Jason Elliot speculated that the golden ratio was used by the designers of the Naqsh-e Jahan Square and the adjacent Lotfollah mosque.[28]

    [edit] Painting

    The drawing of a man's body in a pentagram suggests relationships to the golden ratio.[29]

    The 16th-century philosopher Heinrich Agrippa drew a man over a pentagram inside a circle, implying a relationship to the golden ratio.[29]

    Leonardo da Vinci's illustrations of polyhedra in De divina proportione (On the Divine Proportion) and his views that some bodily proportions exhibit the golden ratio have led some scholars to speculate that he incorporated the golden ratio in his paintings.[30] But the suggestion that his Mona Lisa, for example, employs golden ratio proportions, is not supported by anything in Leonardo's own writings.[31]

    Salvador Dalí, influenced by the works of Matila Ghyka,[32] explicitly used the golden ratio in his masterpiece, The Sacrament of the Last Supper. The dimensions of the canvas are a golden rectangle. A huge dodecahedron, in perspective so that edges appear in golden ratio to one another, is suspended above and behind Jesus and dominates the composition.[2][33]

    Mondrian has been said to have used the golden section extensively in his geometrical paintings,[34] though other experts (including critic Yve-Alain Bois) have disputed this claim.[2]

    A statistical study on 565 works of art of different great painters, performed in 1999, found that these artists had not used the golden ratio in the size of their canvases. The study concluded that the average ratio of the two sides of the paintings studied is 1.34, with averages for individual artists ranging from 1.04 (Goya) to 1.46 (Bellini).[35] On the other hand, Pablo Tosto listed over 350 works by well-known artists, including more than 100 which have canvasses with golden rectangle and root-5 proportions, and others with proportions like root-2, 3, 4, and 6.[36]

    [edit] Book design

    Depiction of the proportions in a medieval manuscript. According to Jan Tschichold: "Page proportion 2:3. Margin proportions 1:1:2:3. Text area proportioned in the Golden Section."[37]

    According to Jan Tschichold,[38]

    There was a time when deviations from the truly beautiful page proportions 2:3, 1:√3, and the Golden Section were rare. Many books produced between 1550 and 1770 show these proportions exactly, to within half a millimeter.

    [edit] Finance

    The golden ratio and related numbers are used in the financial markets. It is used in trading algorithms, applications, and strategies. Some typical forms include: the Fibonacci fan, the Fibonacci arc, Fibonacci retracement, and the Fibonacci time extension.[39]

    [edit] Industrial design

    Some sources claim that the golden ratio is commonly used in everyday design, for example in the shapes of postcards, playing cards, posters, wide-screen televisions, photographs, and light switch plates.[40][41][42][43]

    [edit] Music

    Ernő Lendvaï analyzes Béla Bartók's works as being based on two opposing systems, that of the golden ratio and the acoustic scale,[44] though other music scholars reject that analysis.[2] In Bartok's Music for Strings, Percussion and Celesta the xylophone progression occurs at the intervals 1:2:3:5:8:5:3:2:1.[45] French composer Erik Satie used the golden ratio in several of his pieces, including Sonneries de la Rose+Croix. The golden ratio is also apparent in the organization of the sections in the music of Debussy's Reflets dans l'eau (Reflections in Water), from Images (1st series, 1905), in which "the sequence of keys is marked out by the intervals 34, 21, 13 and 8, and the main climax sits at the phi position."[45]

    The musicologist Roy Howat has observed that the formal boundaries of La Mer correspond exactly to the golden section.[46] Trezise finds the intrinsic evidence "remarkable," but cautions that no written or reported evidence suggests that Debussy consciously sought such proportions.[47] Also, many works of Chopin, mainly Etudes (studies) and Nocturnes, are formally based on the golden ratio. This results in the biggest climax of both musical expression and technical difficulty after about 2/3 of the piece.[citation needed]

    Pearl Drums positions the air vents on its Masters Premium models based on the golden ratio. The company claims that this arrangement improves bass response and has applied for a patent on this innovation.[48]

    [edit] Nature

    Adolf Zeising, whose main interests were mathematics and philosophy, found the golden ratio expressed in the arrangement of branches along the stems of plants and of veins in leaves. He extended his research to the skeletons of animals and the branchings of their veins and nerves, to the proportions of chemical compounds and the geometry of crystals, even to the use of proportion in artistic endeavors. In these phenomena he saw the golden ratio operating as a universal law.[49] In connection with his scheme for golden-ratio-based human body proportions, Zeising wrote in 1854 of a universal law "in which is contained the ground-principle of all formative striving for beauty and completeness in the realms of both nature and art, and which permeates, as a paramount spiritual ideal, all structures, forms and proportions, whether cosmic or individual, organic or inorganic, acoustic or optical; which finds its fullest realization, however, in the human form."[50]

    In 2010, the journal Science reported that the golden ratio is present at the atomic scale in the magnetic resonance of spins in cobalt niobate crystals.[51]

    Several researchers have proposed connections between the golden ratio and human genome DNA.[52][53][54]

    However, some have argued that many of the apparent manifestations of the golden mean in nature, especially in regard to animal dimensions, are in fact fictitious.[55]

    [edit] Optimization

    The golden ratio is key to the golden section search.

    [edit] Perceptual studies

    Studies by psychologists, starting with Fechner, have been devised to test the idea that the golden ratio plays a role in human perception of beauty. While Fechner found a preference for rectangle ratios centered on the golden ratio, later attempts to carefully test such a hypothesis have been, at best, inconclusive.[2][56]


    Respuesta  Mensaje 9 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:27
    Mathematics

    [edit] Golden ratio conjugate

    The negative root of the quadratic equation for φ (the "conjugate root") is

    -frac{1}{varphi}=1-varphi = frac{1 - sqrt{5}}{2} = -0.61803,39887dots.

    The absolute value of this quantity (≈ 0.618) corresponds to the length ratio taken in reverse order (shorter segment length over longer segment length, b/a), and is sometimes referred to as the golden ratio conjugate.[10] It is denoted here by the capital Phi (Φ):

    Phi = {1 over varphi} = {1 over 1.61803,39887ldots} = 0.61803,39887ldots.

    Alternatively, Φ can be expressed as

    Phi = varphi -1 = 1.61803,39887ldots -1 = 0.61803,39887ldots.

    This illustrates the unique property of the golden ratio among positive numbers, that

    {1 over varphi} = varphi - 1,

    or its inverse:

    {1 over Phi} = Phi + 1.

    This means 0.61803...:1 = 1:1.61803....

    [edit] Short proofs of irrationality

    [edit] Contradiction from an expression in lowest terms

    If φ were rational, then it would be the ratio of sides of a rectangle with integer sides. But it is also a ratio of sides, which are also integers, of the smaller rectangle obtained by deleting a square. The sequence of decreasing integer side lengths formed by deleting squares cannot be continued indefinitely, so φ cannot be rational.

    Recall that:

    the whole is the longer part plus the shorter part;
    the whole is to the longer part as the longer part is to the shorter part.

    If we call the whole n and the longer part m, then the second statement above becomes

    n is to m as m is to n − m,

    or, algebraically

     frac nm = frac{m}{n-m}.qquad (*)

    To say that φ is rational means that φ is a fraction n/m where n and m are integers. We may take n/m to be in lowest terms and n and m to be positive. But if n/m is in lowest terms, then the identity labeled (*) above says m/(n − m) is in still lower terms. That is a contradiction that follows from the assumption that φ is rational.

    [edit] Derivation from irrationality of √5

    Another short proof—perhaps more commonly known—of the irrationality of the golden ratio makes use of the closure of rational numbers under addition and multiplication. If 	extstylefrac{1 + sqrt{5}}{2} is rational, then 	extstyle2left(frac{1 + sqrt{5}}{2} - frac{1}{2}
ight) = sqrt{5} is also rational, which is a contradiction if it is already known that the square root of a non-square natural number is irrational.

    [edit] Alternate forms

    approximated of golden mean by infinite continued fractions

    The formula φ = 1 + 1/φ can be expanded recursively to obtain a continued fraction for the golden ratio:[57]

    varphi = [1; 1, 1, 1, dots] = 1 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + ddots}}}

    and its reciprocal:

    varphi^{-1} = [0; 1, 1, 1, dots] = 0 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + cfrac{1}{1 + ddots}}}

    The convergents of these continued fractions (1/1, 2/1, 3/2, 5/3, 8/5, 13/8, ..., or 1/1, 1/2, 2/3, 3/5, 5/8, 8/13, ...) are ratios of successive Fibonacci numbers.

    The equation φ2 = 1 + φ likewise produces the continued square root, or infinite surd, form:

    varphi = sqrt{1 + sqrt{1 + sqrt{1 + sqrt{1 + cdots}}}}.

    An infinite series can be derived to express phi:[58]

    varphi=frac{13}{8}+sum_{n=0}^{infty}frac{(-1)^{(n+1)}(2n+1)!}{(n+2)!n!4^{(2n+3)}}.

    Also:

    varphi = 1+2sin(pi/10) = 1 + 2sin 18^circ
    varphi = {1 over 2}csc(pi/10) = {1 over 2}csc 18^circ
    varphi = 2cos(pi/5)=2cos 36^circ
     varphi = 2sin(3pi/10)=2sin 54^circ.

    These correspond to the fact that the length of the diagonal of a regular pentagon is φ times the length of its side, and similar relations in a pentagram.

    [edit] Geometry

    Approximate and true golden spirals. The green spiral is made from quarter-circles tangent to the interior of each square, while the red spiral is a Golden Spiral, a special type of logarithmic spiral. Overlapping portions appear yellow. The length of the side of one square divided by that of the next smaller square is the golden ratio.

    The number φ turns up frequently in geometry, particularly in figures with pentagonal symmetry. The length of a regular pentagon's diagonal is φ times its side. The vertices of a regular icosahedron are those of three mutually orthogonal golden rectangles.

    There is no known general algorithm to arrange a given number of nodes evenly on a sphere, for any of several definitions of even distribution (see, for example, Thomson problem). However, a useful approximation results from dividing the sphere into parallel bands of equal area and placing one node in each band at longitudes spaced by a golden section of the circle, i.e. 360°/φ 222.5°. This method was used to arrange the 1500 mirrors of the student-participatory satellite Starshine-3.[59]

    [edit] Dividing a line segment

    Dividing a line segment according to the golden ratio

    The following algorithm produces a geometric construction that divides a line segment into two line segments where the ratio of the longer to the shorter line segment is the golden ratio:

    1. Having a line segment AB, construct a perpendicular BC at point B, with BC half the length of AB. Draw the hypotenuse AC.
    2. Draw a circle with center C and radius B. This circle intersects the hypotenuse AC at point D.
    3. Draw a circle with center A and radius D. This circle intersects the original line segment AB at point S. Point S divides the original segment AB into line segments AS and SB with lengths in the golden ratio.


    [edit] Golden triangle, pentagon and pentagram

    [edit] Golden triangle

    The golden triangle can be characterized as an isosceles triangle ABC with the property that bisecting the angle C produces a new triangle CXB which is a similar triangle to the original.

    If angle BCX = α, then XCA = α because of the bisection, and CAB = α because of the similar triangles; ABC = 2α from the original isosceles symmetry, and BXC = 2α by similarity. The angles in a triangle add up to 180°, so 5α = 180, giving α = 36°. So the angles of the golden triangle are thus 36°-72°-72°. The angles of the remaining obtuse isosceles triangle AXC (sometimes called the golden gnomon) are 36°-36°-108°.

    Suppose XB has length 1, and we call BC length φ. Because of the isosceles triangles XC=XA and BC=XC, so these are also length φ. Length AC = AB, therefore equals φ+1. But triangle ABC is similar to triangle CXB, so AC/BC = BC/BX, and so AC also equals φ2. Thus φ2 = φ+1, confirming that φ is indeed the golden ratio.

    Similarly, the ratio of the area of the larger triangle AXC to the smaller CXB is equal to φ, while the inverse ratio is φ - 1.

    [edit] Pentagon

    In a regular pentagon the ratio between a side and a diagonal is Phi (i.e. 1/φ), while intersecting diagonals section each other in the golden ratio.[9]

    [edit] Odom's construction
    	frac{|AB|}{|BC|}=	frac{|AC|}{|AB|}=phi

    George Odom has given a remarkably simple construction for φ involving an equilateral triangle: if an equilateral triangle is inscribed in a circle and the line segment joining the midpoints of two sides is produced to intersect the circle in either of two points, then these three points are in golden proportion. This result is a straightforward consequence of the intersecting chords theorem and can be used to construct a regular pentagon, a construction that attracted the attention of the noted Canadian geometer H. S. M. Coxeter who published it in Odom's name as a diagram in the American Mathematical Monthly accompanied by the single word "Behold!" [60]

    [edit] Pentagram
    A pentagram colored to distinguish its line segments of different lengths. The four lengths are in golden ratio to one another.

    The golden ratio plays an important role in the geometry of pentagrams. Each intersection of edges sections other edges in the golden ratio. Also, the ratio of the length of the shorter segment to the segment bounded by the two intersecting edges (a side of the pentagon in the pentagram's center) is φ, as the four-color illustration shows.

    The pentagram includes ten isosceles triangles: five acute and five obtuse isosceles triangles. In all of them, the ratio of the longer side to the shorter side is φ. The acute triangles are golden triangles. The obtuse isosceles triangles are golden gnomons.

    [edit] Ptolemy's theorem
    The golden ratio in a regular pentagon can be computed using Ptolemy's theorem.

    The golden ratio properties of a regular pentagon can be confirmed by applying Ptolemy's theorem to the quadrilateral formed by removing one of its vertices. If the quadrilateral's long edge and diagonals are b, and short edges are a, then Ptolemy's theorem gives b2 = a2 + ab which yields

    {b over a}={{(1+sqrt{5})}over 2}.

    [edit] Scalenity of triangles

    Consider a triangle with sides of lengths a, b, and c in decreasing order. Define the "scalenity" of the triangle to be the smaller of the two ratios a/b and b/c. The scalenity is always less than φ and can be made as close as desired to φ.[61]

    [edit] Triangle whose sides form a geometric progression

    If the side lengths of a triangle form a geometric progression and are in the ratio 1 : r : r2, where r is the common ratio, then r must lie in the range φ−1 < r < φ, which is a consequence of the triangle inequality (the sum of any two sides of a triangle must be strictly bigger than the length of the third side). If r = φ then the shorter two sides are 1 and φ but their sum is φ2, thus r < φ. A similar calculation shows that r > φ−1. A triangle whose sides are in the ratio 1 : √φ : φ is a right triangle (because 1 + φ = φ2) known as a Kepler triangle.[62]

    [edit] Golden triangle, rhombus, and rhombic triacontahedron

    One of the rhombic triacontahedron's rhombi
    All of the faces of the rhombic triacontahedron are golden rhombi

    A golden rhombus is a rhombus whose diagonals are in the golden ratio.[citation needed] The rhombic triacontahedron is a convex polytope that has a very special property: all of its faces are golden rhombi. In the rhombic triacontahedron the dihedral angle between any two adjacent rhombi is 144°, which is twice the isosceles angle of a golden triangle and four times its most acute angle.[citation needed]

    [edit] Relationship to Fibonacci sequence

    The mathematics of the golden ratio and of the Fibonacci sequence are intimately interconnected. The Fibonacci sequence is:

    0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, ....

    The closed-form expression (known as Binet's formula, even though it was already known by Abraham de Moivre) for the Fibonacci sequence involves the golden ratio:

    Fleft(n
ight)  = {{varphi^n-(1-varphi)^n} over {sqrt 5}}  = {{varphi^n-(-varphi)^{-n}} over {sqrt 5}}.
    A Fibonacci spiral which approximates the golden spiral, using Fibonacci sequence square sizes up to 34.

    The golden ratio is the limit of the ratios of successive terms of the Fibonacci sequence (or any Fibonacci-like sequence), as originally shown by Kepler:[18]

    lim_{n	oinfty}frac{F(n+1)}{F(n)}=varphi.

    Therefore, if a Fibonacci number is divided by its immediate predecessor in the sequence, the quotient approximates φ; e.g., 987/610 ≈ 1.6180327868852. These approximations are alternately lower and higher than φ, and converge on φ as the Fibonacci numbers increase, and:

    sum_{n=1}^{infty}|F(n)varphi-F(n+1)|  = varphi.

    More generally:

    lim_{n	oinfty}frac{F(n+a)}{F(n)}={varphi}^a,

    where above, the ratios of consecutive terms of the Fibonacci sequence, is a case when a = 1.

    Furthermore, the successive powers of φ obey the Fibonacci recurrence:

    varphi^{n+1}  = varphi^n + varphi^{n-1}.

    This identity allows any polynomial in φ to be reduced to a linear expression. For example:

     egin{align} 3varphi^3 - 5varphi^2 + 4 & = 3(varphi^2 + varphi) - 5varphi^2 + 4 \ & = 3[(varphi + 1) + varphi] - 5(varphi + 1) + 4 \ & = varphi + 2 approx 3.618. end{align}

    However, this is no special property of φ, because polynomials in any solution x to a quadratic equation can be reduced in an analogous manner, by applying:

    x^2=ax+b

    for given coefficients a, b such that x satisfies the equation. Even more generally, any rational function (with rational coefficients) of the root of an irreducible nth-degree polynomial over the rationals can be reduced to a polynomial of degree n ‒ 1. Phrased in terms of field theory, if α is a root of an irreducible nth-degree polynomial, then Q(alpha) has degree n over Q, with basis {1, alpha, dots, alpha^{n-1}}.

    [edit] Symmetries

    The golden ratio and inverse golden ratio varphi_pm = (1pm sqrt{5})/2 have a set of symmetries that preserve and interrelate them. They are both preserved by the fractional linear transformations x, 1/(1-x), (x-1)/x, – this fact corresponds to the identity and the definition quadratic equation. Further, they are interchanged by the three maps 1/x, 1-x, x/(x-1) – they are reciprocals, symmetric about 1/2, and (projectively) symmetric about 2.

    More deeply, these maps form a subgroup of the modular group operatorname{PSL}(2,mathbf{Z}) isomorphic to the symmetric group on 3 letters, S_3, corresponding to the stabilizer of the set {0,1,infty} of 3 standard points on the projective line, and the symmetries correspond to the quotient map S_3 	o S_2 – the subgroup C_3 < S_3 consisting of the 3-cycles and the identity () (0 1 infty) (0 infty 1) fixes the two numbers, while the 2-cycles interchange these, thus realizing the map.


    Respuesta  Mensaje 10 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 21/09/2012 17:28
    Other properties

    The golden ratio has the simplest expression (and slowest convergence) as a continued fraction expansion of any irrational number (see Alternate forms above). It is, for that reason, one of the worst cases of Lagrange's approximation theorem and it an extremal case of the Hurwitz inequality for Diophantine approximations. This may be the reason angles close to the golden ratio often show up in phyllotaxis (the growth of plants).[citation needed]

    The defining quadratic polynomial and the conjugate relationship lead to decimal values that have their fractional part in common with φ:

    varphi^2 = varphi + 1 = 2.618dots
    {1 over varphi} = varphi - 1 = 0.618dots.

    The sequence of powers of φ contains these values 0.618..., 1.0, 1.618..., 2.618...; more generally, any power of φ is equal to the sum of the two immediately preceding powers:

    varphi^n = varphi^{n-1} + varphi^{n-2} = varphi cdot operatorname{F}_n + operatorname{F}_{n-1}.

    As a result, one can easily decompose any power of φ into a multiple of φ and a constant. The multiple and the constant are always adjacent Fibonacci numbers. This leads to another property of the positive powers of φ:

    If  lfloor n/2 - 1 
floor = m , then:

     ! varphi^n = varphi^{n-1} + varphi^{n-3} + cdots + varphi^{n-1-2m} + varphi^{n-2-2m}
     ! varphi^n - varphi^{n-1} = varphi^{n-2} .

    When the golden ratio is used as the base of a numeral system (see Golden ratio base, sometimes dubbed phinary or φ-nary), every integer has a terminating representation, despite φ being irrational, but every fraction has a non-terminating representation.

    The golden ratio is a fundamental unit of the algebraic number field mathbb{Q}(sqrt{5}) and is a Pisot–Vijayaraghavan number.[63] In the field mathbb{Q}(sqrt{5}) we have varphi^n = {{L_n + F_n sqrt{5}} over 2}, where L_n is the n-th Lucas number.

    The golden ratio also appears in hyperbolic geometry, as the maximum distance from a point on one side of an ideal triangle to the closer of the other two sides: this distance, the side length of the equilateral triangle formed by the points of tangency of a circle inscribed within the ideal triangle, is 4 ln φ.[64]

    [edit] Decimal expansion

    The golden ratio's decimal expansion can be calculated directly from the expression

    varphi = {1+sqrt{5} over 2},

    with √5 ≈ 2.2360679774997896964. The square root of 5 can be calculated with the Babylonian method, starting with an initial estimate such as xφ = 2 and iterating

    x_{n+1} = frac{(x_n + 5/x_n)}{2}

    for n = 1, 2, 3, ..., until the difference between xn and xn−1 becomes zero, to the desired number of digits.

    The Babylonian algorithm for √5 is equivalent to Newton's method for solving the equation x2 − 5 = 0. In its more general form, Newton's method can be applied directly to any algebraic equation, including the equation x2 − x − 1 = 0 that defines the golden ratio. This gives an iteration that converges to the golden ratio itself,

    x_{n+1} = frac{x_n^2 + 1}{2x_n - 1},

    for an appropriate initial estimate xφ such as xφ = 1. A slightly faster method is to rewrite the equation as x − 1 − 1/x = 0, in which case the Newton iteration becomes

    x_{n+1} = frac{x_n^2 + 2x_n}{x_n^2 + 1}.

    These iterations all converge quadratically; that is, each step roughly doubles the number of correct digits. The golden ratio is therefore relatively easy to compute with arbitrary precision. The time needed to compute n digits of the golden ratio is proportional to the time needed to divide two n-digit numbers. This is considerably faster than known algorithms for the transcendental numbers π and e.

    An easily programmed alternative using only integer arithmetic is to calculate two large consecutive Fibonacci numbers and divide them. The ratio of Fibonacci numbers F 25001 and F 25000, each over 5000 digits, yields over 10,000 significant digits of the golden ratio.

    The golden ratio φ has been calculated to an accuracy of several millions of decimal digits (sequence A001622 in OEIS). Alexis Irlande performed computations and verification of the first 17,000,000,000 digits.[65]

    [edit] Pyramids

    A regular square pyramid is determined by its medial right triangle, whose edges are the pyramid's apothem (a), semi-base (b), and height (h); the face inclination angle is also marked. Mathematical proportions b:h:a of 1:sqrt{varphi}:varphi and 3:4:5 and 1:4/pi:1.61899 are of particular interest in relation to Egyptian pyramids.

    Both Egyptian pyramids and those mathematical regular square pyramids that resemble them can be analyzed with respect to the golden ratio and other ratios.

    [edit] Mathematical pyramids and triangles

    A pyramid in which the apothem (slant height along the bisector of a face) is equal to φ times the semi-base (half the base width) is sometimes called a golden pyramid. The isosceles triangle that is the face of such a pyramid can be constructed from the two halves of a diagonally split golden rectangle (of size semi-base by apothem), joining the medium-length edges to make the apothem. The height of this pyramid is sqrt{varphi} times the semi-base (that is, the slope of the face is sqrt{varphi}); the square of the height is equal to the area of a face, φ times the square of the semi-base.

    The medial right triangle of this "golden" pyramid (see diagram), with sides 1:sqrt{varphi}:varphi is interesting in its own right, demonstrating via the Pythagorean theorem the relationship sqrt{varphi} = sqrt{varphi^2 - 1} or varphi = sqrt{1 + varphi}. This "Kepler triangle"[66] is the only right triangle proportion with edge lengths in geometric progression,[62] just as the 3–4–5 triangle is the only right triangle proportion with edge lengths in arithmetic progression. The angle with tangent sqrt{varphi} corresponds to the angle that the side of the pyramid makes with respect to the ground, 51.827... degrees (51° 49' 38").[67]

    A nearly similar pyramid shape, but with rational proportions, is described in the Rhind Mathematical Papyrus (the source of a large part of modern knowledge of ancient Egyptian mathematics), based on the 3:4:5 triangle;[68] the face slope corresponding to the angle with tangent 4/3 is 53.13 degrees (53 degrees and 8 minutes).[69] The slant height or apothem is 5/3 or 1.666... times the semi-base. The Rhind papyrus has another pyramid problem as well, again with rational slope (expressed as run over rise). Egyptian mathematics did not include the notion of irrational numbers,[70] and the rational inverse slope (run/rise, multiplied by a factor of 7 to convert to their conventional units of palms per cubit) was used in the building of pyramids.[68]

    Another mathematical pyramid with proportions almost identical to the "golden" one is the one with perimeter equal to 2π times the height, or h:b = 4:π. This triangle has a face angle of 51.854° (51°51'), very close to the 51.827° of the Kepler triangle. This pyramid relationship corresponds to the coincidental relationship sqrt{varphi} approx 4/pi.

    Egyptian pyramids very close in proportion to these mathematical pyramids are known.[69]

    [edit] Egyptian pyramids

    In the mid-nineteenth century, Röber studied various Egyptian pyramids including Khafre, Menkaure and some of the Giza, Sakkara, and Abusir groups, and was interpreted as saying that half the base of the side of the pyramid is the middle mean of the side, forming what other authors identified as the Kepler triangle; many other mathematical theories of the shape of the pyramids have also been explored.[62]

    One Egyptian pyramid is remarkably close to a "golden pyramid"—the Great Pyramid of Giza (also known as the Pyramid of Cheops or Khufu). Its slope of 51° 52' is extremely close to the "golden" pyramid inclination of 51° 50' and the π-based pyramid inclination of 51° 51'; other pyramids at Giza (Chephren, 52° 20', and Mycerinus, 50° 47')[68] are also quite close. Whether the relationship to the golden ratio in these pyramids is by design or by accident remains open to speculation.[71] Several other Egyptian pyramids are very close to the rational 3:4:5 shape.[69]

    Adding fuel to controversy over the architectural authorship of the Great Pyramid, Eric Temple Bell, mathematician and historian, claimed in 1950 that Egyptian mathematics would not have supported the ability to calculate the slant height of the pyramids, or the ratio to the height, except in the case of the 3:4:5 pyramid, since the 3:4:5 triangle was the only right triangle known to the Egyptians and they did not know the Pythagorean theorem, nor any way to reason about irrationals such as π or φ.[72]

    Michael Rice[73] asserts that principal authorities on the history of Egyptian architecture have argued that the Egyptians were well acquainted with the golden ratio and that it is part of mathematics of the Pyramids, citing Giedon (1957).[74] Historians of science have always debated whether the Egyptians had any such knowledge or not, contending rather that its appearance in an Egyptian building is the result of chance.[75]

    In 1859, the pyramidologist John Taylor claimed that, in the Great Pyramid of Giza, the golden ratio is represented by the ratio of the length of the face (the slope height), inclined at an angle θ to the ground, to half the length of the side of the square base, equivalent to the secant of the angle θ.[76] The above two lengths were about 186.4 and 115.2 meters respectively. The ratio of these lengths is the golden ratio, accurate to more digits than either of the original measurements. Similarly, Howard Vyse, according to Matila Ghyka,[77] reported the great pyramid height 148.2 m, and half-base 116.4 m, yielding 1.6189 for the ratio of slant height to half-base, again more accurate than the data variability.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio


    Respuesta  Mensaje 11 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 26/09/2012 21:41
     
    Mateo
    23:1 Entonces habló Jesús a la gente y a sus discípulos, diciendo: (CAPITULO 23 ES UN NEXO CON LOS 2300 DIAS, JUBILEO, PENTECOSTES EN EL CONTEXTO A DANIEL 8 Y 9)

    23:2 En la cátedra de Moisés se sientan los escribas y los fariseos.
    23:3 Así que, todo lo que os digan que guardéis, guardadlo y hacedlo; mas no hagáis conforme a sus obras, porque dicen, y no hacen.
    23:4 Porque atan cargas pesadas y difíciles de llevar, y las ponen sobre los hombros de los hombres; pero ellos ni con un dedo quieren moverlas. (Una referencia al shabbat/jubileo/Pentecostes. El dedo es una referencia al DEDO DE DIOS/TABLAS DE LA LEY DE LOS 10 MANDAMIENTOS)

    23:5 Antes, hacen todas sus obras para ser vistos por los hombres. Pues ensanchan sus filacterias, y extienden los flecos de sus mantos;
    23:6 y aman los primeros asientos en las cenas, y las primeras sillas en las sinagogas,
    23:7 y las salutaciones en las plazas, y que los hombres los llamen: Rabí, Rabí.
    23:8 Pero vosotros no queráis que os llamen Rabí; porque uno es vuestro Maestro, el Cristo, y todos vosotros sois hermanos.
    MASTER/MAESTRO/MOTHER-SON/MOTHER-STAR/MASON- 
    23:9 Y no llaméis padre vuestro a nadie en la tierra; porque uno es vuestro Padre, el que está en los cielos.
    23:10 Ni seáis llamados maestros; porque uno es vuestro Maestro, el Cristo.
    MASTER/MAESTRO/MOTHER-SON/MOTHER-STAR/MASON-
    23:11 El que es el mayor de vosotros, sea vuestro siervo. (Una clara referencia espiritual al SALMO 119 (ALFA Y EL OMEGA, EL PRINCIPIO Y EL FIN), APOCALIPSIS 1:8 Y 22:13))
    ¿RESURRECCION DE CRISTO AL TERCER DIA ES SIMBOLO DEL
    23:12 Porque el que se enaltece será humillado, y el que se humilla será enaltecido.
    23:13 Mas ¡ay de vosotros, escribas y fariseos, hipócritas! porque cerráis el reino de los cielos delante de los hombres; pues ni entráis vosotros, ni dejáis entrar a los que están entrando.
    23:14 ¡Ay de vosotros, escribas y fariseos, hipócritas! porque devoráis las casas de las viudas, y como pretexto hacéis largas oraciones; por esto recibiréis mayor condenación. (Una OBVIA REFERENCIA A LA CONSPIRACION CONTRA LA VIUDA/MARIA MAGDALENA en un obvio nexo con el SALMO 119)

    23:15 ¡Ay de vosotros, escribas y fariseos, hipócritas! porque recorréis mar y tierra para hacer un prosélito, y una vez hecho, le hacéis dos veces más hijo del infierno que vosotros. (Una referencia al TERCER DIA DE LA CREACION/TERCER DIA DE RESURRECCION ADONDE JUSTAMENTE CRISTO SE LE APARECIO POR PRIMERA VEZ A NUESTRA MADRE MARIA MAGDALENA. ESTA TODO CODIFICADO PARA GLORIA DE YHWH)
    ¿RESURRECCION DE CRISTO AL TERCER DIA ES SIMBOLO DEL
    23:16 ¡Ay de vosotros, guías ciegos! que decís: Si alguno jura por el templo, no es nada; pero si alguno jura por el oro del templo, es deudor.
    23:17 ¡Insensatos y ciegos! porque ¿cuál es mayor, el oro, o el templo que santifica al oro? (EL ORO ES EL GRIAL)

    Respuesta  Mensaje 12 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 27/09/2012 16:00
    2Co 12:21 And lest, when I come again, my God will humble me among you, and that I shall bewail many which have sinned already, and have not repented of the uncleanness and fornication and lasciviousness which they have committed.
    Bk
    Chpt
    Vs
    Version
    Verse # = 29044   |   Words = 27   |   Letters = 142
    Data from Strong's Concordance
    KJV Greek Strong's # Value
    [And] lest, μη 48
    when I come ερχομαι 826
    again, παλιν 171
    my μου 510
    God θεος 284
    will humble ταπεινοω 1316
    me με 45
    among προς 450
    you, υμας 641
    and και 31
    [that] I shall bewail πενθεω 949
    many πολυς 780
    which ο 70
    have sinned already, προαμαρτανω 1543
    and και 31
    have μετανοεω 1271
    not μη 48
    repented μετανοεω 1271
    of επι 95
    the uncleanness ακαθαρσια 343
    and και 31
    fornication πορνεια 316
    and και 31
    lasciviousness ασελγεια 255
    which ος 270
    they have committed. πρασσω 1381
    Total = 12996
    Original Text
    Greek Value Inc
    μη 48
    παλιν 171
    ελθοντα 465
    με 45
    ταπεινωσηι 1464
    ο 70
    θεος 284
    μου 510
    προς 450
    υμας 641
    και 31
    πενθησω 1152
    πολλους 880
    των 1150
    προημαρτηκοτων 1947
    και 31
    μη 48
    μετανοησαντων 1875
    επι 95
    τηι 318
    ακαθαρσιαι 353
    και 31
    πορνειαι 326
    και 31
    ασελγειαι 265
    ηι 18
    επραξαν 297
     
    EN EL LIBRO NUMERO 47, CAPITULO 12 Y VERSICULO 21 (21+12=33). NEXO CON EL NUMERO 1947

    Respuesta  Mensaje 13 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 28/09/2012 18:01
    milky way in Simple Gematria Equals: 119 ( m 13 i9 l 12 k 11 y 25 0 w 23 a1 y 25 )
    queen mary in Simple Gematria Equals: 119 ( q 17 u 21 e5 e5 n 14 0 m 13 a1 r 18 y 25  
    hebrew calendar in Simple Gematria Equals: 119 ( h8 e5 b2 r 18 e5 w 23 0 c3 a1 l 12 e5 n 14 d4 a1 r 18
    mary magdalene in Simple Gematria Equals: 119 ( m 13 a1 r 18 y 25 0 m 13 a1 g7 d4 a1 l 12 e5 n 14 e5
     
    MILKY WAY/VIA LACTEA/GALATAS/GALAXIA
    MARY MAGDALENE ES NUESTRA MADRE
    YHWH TIENE TODO CODIFICADO PARA QUE LE GLORIFIQUEMOS Y LE ADOREMOS. LA VIA LACTEA TIENE UN FUERTE NEXO CON EL GRIAL. EL CRUCE SAGITARIO/EAGLE/AGUILA TIENE UN FUERTE CONTEXTO GALACTICO.

    105. Salmos 119:142: Tu justicia es justicia eterna,
    Y tu ley la VERDAD.

    106. Salmos 119:151: Cercano estás tú, oh Jehová,
    Y todos tus mandamientos son VERDAD.

    107. Salmos 119:160: La suma de tu palabra es VERDAD,
    Y eterno es todo juicio de tu justicia.
    252. Juan 8:32: y conoceréis la VERDAD, y la VERDAD os hará libres.
     

    NO CONSPIRE MAS CONTRA LA VIUDA

    274. Juan 8:7: Y como insistieran en preguntarle, se enderezó y les dijo: El que de vosotros esté LIBRE sin pecado sea el primero en arrojar la PIEDRA contra ella.

    Respuesta  Mensaje 14 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 08/11/2012 16:02
    LA BIBLIA NO ESPECIFICA EN FORMA EXPLICITA SI CRISTO FUE CASADO O SOLTERO-EL MENSAJE ES ESOTERICO
    Juan
    Capítulo 12de La Biblia



    1. Y Jesús, seis días antes de la Pascua, vino á Bethania, donde estaba Lázaro, que había sido muerto, al cual había resucitado de los muertos.
    2. E hiciéronle allí una cena y Marta servía, y Lázaro era uno de los que estaban sentados á la mesa juntamente con él.
    3. Entonces María tomó una libra de ungüento de nardo líquido de mucho precio, y ungió los pies de Jesús, y limpió sus pies con sus cabellos: y la casa se llenó del olor del ungüento. (El nardo tiene fuerte CONTEXTO DE PAREJA HOMBRE-MUJER. Comparar con CANTAR DE LOS CANTARES)
    4. Y dijo uno de sus discípulos, Judas Iscariote, hijo de Simón, el que le había de entregar:
    5. ¿Por qué no se ha vendido este ungüento por trescientos dineros, y se dió á los pobres?
    6. Mas dijo esto, no por el cuidado que él tenía de los pobres: sino porque era ladrón, y tenía la bolsa, y traía lo que se echaba en ella.
    7. Entonces Jesús dijo: Déjala; para el día de mi sepultura ha guardado esto; (Observen que el rito de Maria con Jesucristo esta en un CONTEXTO SABATICO E INCLUSO CON EL INGRESO DE NUESTRO SEÑOR JESUCRISTO A JERUSALEM. Recordemos que JERUSALEM ES LA NOVIA DEL CORDERO)
    8. Porque á los pobres siempre los tenéis con vosotros, mas á mí no siempre me tenéis.
    9. Entonces mucha gente de los Judíos entendió que él estaba allí; y vinieron no solamente por causa de Jesús, mas también por ver á Lázaro, al cual había resucitado de los muertos. (La resurreccion de Lazaro fue en un septimo dia como ya se demostro en este panel)
    10. Consultaron asimismo los príncipes de los sacerdotes, de matar también á Lázaro;
    11. Porque muchos de los Judíos iban y creían en Jesús por causa de él.
    12. El siguiente día, mucha gente que había venido á la fiesta, como oyeron que Jesús venía á Jerusalem, (Jerusalem, la ciudad. El cuarto mandamiento es el unico en que aparece el termino ciudad como fue demostrado en este panel. E incluso en apocalipsis 21 en un contexto sabatico se relaciona a la NUEVA JERUSALEM)
    13. Tomaron ramos de palmas, y salieron á recibirle, y clamaban: ¡Hosanna, Bendito el que viene en el nombre del Señor, el Rey de Israel! (Expresion relacionada con EL septimo DIA DE LA FIESTA DE LOS TABERNACULOS EL 21 DE TISHRI, osea OSHANAH RABAH. COMPARAR CON APOCALIPSIS 21 Y SALMOS 118)
    14. Y halló Jesús un asnillo, y se sentó sobre él, como está escrito: (El asno tiene relacion con el sabado. El 10 de nissan, la fecha en que Cristo ingreso a Jerusalem tiene fuerte nexo con el shabbat)
    15. No temas, hija de Sión: he aquí tu Rey viene, sentado sobre un pollino de asna. (Aqui con la expresion "hija de Sion" se confirma NEXO CON MARIA MAGDALENA QUE SIGNIFICA TORRE. VER MIQUEAS 4:8)
    16. Estas cosas no las entendieron sus discípulos de primero: empero cuando Jesús fué glorificado, entonces se acordaron de que estas cosas estaban escritas de él, y que le hicieron estas cosas. (La gloria esta relacionada con el shabbat. Ver Exodo 24 e incluso en las BODAS DE CANA en un septimo dia)
    17. Y la gente que estaba con él, daba testimonio de cuando llamó á Lázaro del sepulcro, y le resucitó de los muertos.
    18. Por lo cual también había venido la gente á recibirle, porque había oído que él había hecho esta señal;
    19. Mas los Fariseos dijeron entre sí: ¿Veis que nada aprovecháis? he aquí, el mundo se va tras de él.
    20. Y había ciertos Griegos de los que habían subido á adorar en la fiesta:
    21. Estos pues, se llegaron á Felipe, que era de Bethsaida de Galilea, y rogáronle, diciendo: Señor, querríamos ver á Jesús.
    22. Vino Felipe, y díjolo á Andrés: Andrés entonces, y Felipe, lo dicen á Jesús.
    23. Entonces Jesús les respondió, diciendo: La hora viene en que el Hijo del hombre ha de ser glorificado.
    24. De cierto, de cierto os digo, que si el grano de trigo no cae en la tierra y muere, él solo queda; mas si muriere, mucho fruto lleva.
    25. El que ama su vida, la perderá; y el que aborrece su vida en este mundo, para vida eterna la guardará.
    26. Si alguno me sirve, sígame: y donde yo estuviere, allí también estará mi servidor. Si alguno me sirviere, mi Padre le honrará.
    27. Ahora está turbada mi alma; ¿y qué diré? Padre, sálvame de esta hora. Mas por esto he venido en esta hora.
    28. Padre, glorifica tu nombre. Entonces vino una voz del cielo: Y lo he glorificado, y lo glorificaré otra vez.
    29. Y la gente que estaba presente, y había oído, decía que había sido trueno. Otros decían: Angel le ha hablado.
    30. Respondió Jesús, y dijo: No ha venido esta voz por mi causa, mas por causa de vosotros.
    31. Ahora es el juicio de este mundo: ahora el príncipe de este mundo será echado fuera.
    32. Y yo, si fuere levantado de la tierra, á todos traeré á mí mismo.
    33. Y esto decía dando á entender de qué muerte había de morir.
    34. Respondióle la gente: Nosotros hemos oído de la ley, que el Cristo permanece para siempre: ¿cómo pues dices tú: Conviene que el Hijo del hombre sea levantado? ¿Quién es este Hijo del hombre?
    35. Entonces Jesús les dice: Aun por un poco estará la luz entre vosotros: andad entre tanto que tenéis luz, porque no os sorprendan las tinieblas; porque el que anda en tinieblas, no sabe dónde va. (La luz tiene relacion sabatica como fue demostrado en este panel)
    36. Entre tanto que tenéis la luz, creed en la luz, para que seáis hijos de luz. Estas cosas habló Jesús, y fuése, y escondióse de ellos.
    37. Empero habiendo hecho delante de ellos tantas señales, no creían en él.
    38. Para que se cumpliese el dicho que dijo el profeta Isaías: ¿Señor, quién ha creído á nuestro dicho? ¿Y el brazo del Señor, á quién es revelado?
    39. Por esto no podían creer, porque otra vez dijo Isaías:
    40. Cegó los ojos de ellos, y endureció su corazón; Porque no vean con los ojos, y entiendan de corazón, Y se conviertan, Y yo los sane.
    41. Estas cosas dijo Isaías cuando vió su gloria, y habló de él.
    42. Con todo eso, aun de los príncipes, muchos creyeron en él; mas por causa de los Fariseos no lo confesaban, por no ser echados de la sinagoga.
    43. Porque amaban más la gloria de los hombres que la gloria de Dios.
    44. Mas Jesús clamó y dijo: El que cree en mí, no cree en mí, sino en el que me envió;
    45. Y el que me ve, ve al que me envió.
    46. Yo la luz he venido al mundo, para que todo aquel que cree en mí no permanezca en tinieblas.
    47. Y el que oyere mis palabras, y no las creyere, yo no le juzgo; porque no he venido á juzgar al mundo, sino á salvar al mundo. (La expresion MIS PALABRAS esta resumida en los 10 mandamientos)
    48. El que me desecha, y no recibe mis palabras, tiene quien le juzgue: la palabra que he hablado, ella le juzgará en el día postrero.
    49. Porque yo no he hablado de mí mismo; mas el Padre que me envió, él me dió mandamiento de lo que he de decir, y de lo que he de hablar.
    50. Y sé que su mandamiento es vida eterna: así que, lo que yo hablo, como el Padre me lo ha dicho, así hablo.
    GENESIS 17 (Sara es llamada "madre de naciones")


    15 Dijo también Dios á Abraham: A Sarai tu mujer no la llamarás Sarai, mas Sara será su nombre.


    16 Y bendecirla he, y también te daré de ella hijo; sí, la bendeciré, y vendrá á ser madre de naciones; reyes de pueblos serán de ella.

    Bien, en contexto a JUAN 12 vemos que MARIA MAGDALENA SIMBOLIZA A JERUSALEM. Esto tambien es viable en JUAN 20:1,11 en CONTEXTO A APOCALIPSIS 21:7 que esta en CONTEXTO A ABRAHAM. Lo curioso es que en GALATAS 4:26 PABLO NOS HABLA DE LA JERUSALEM DE ARRIBA Y DE QUE ES NUESTRA MADRE. ¿MARIA MAGDALENA SUBIO AL CIELO TAMBIEN? Reconozco que hay que profundizar mas este estudio porque es muy inductivo.
     
    GALATAS 4


    22 Porque escrito está que Abraham tuvo dos hijos; uno de la sierva, el otro de la libre.


    23 Mas el de la sierva nació según la carne; pero el de la libre nació por la promesa. (Es curioso que SIERVA tiene fuerte nexo con el SALMO 119)


    24 Las cuales cosas son dichas por alegoría: porque estas mujeres son los dos pactos; el uno ciertamente del monte Sinaí, el cual engendró para servidumbre, que es Agar.


    25 Porque Agar ó Sinaí es un monte de Arabia, el cual es conjunto á la que ahora es Jerusalem, la cual sirve con sus hijos. (Jerusalem y el Monte Sinai de Arabia estan practicamente en una misma linea meridional)


    http://www.my-forum.org/descripcion....=421269&pag=10
    26 Mas la Jerusalem de arriba libre es; la cual es la madre de todos nosotros. (Sara, que es nuestra madre, es un tipo de Jerusalem de arriba. En contexto a JUAN 12 sabemos que MARIA MAGDALENA SIMBOLIZA A JERUSALEM. ¿PABLO ESOTERICAMENTE NOS DICE QUE ELLA TAMBIEN SUBIO AL CIELO Y QUE ES UN TIPO DE LA SUBIDA DE LA IGLESIA ?. Compare con Genesis 17:15,16)
    4:27 Porque está escrito: Regocíjate, oh estéril, tú que no das a luz; Prorrumpe en júbilo y clama, tú que no tienes dolores de parto; Porque más son los hijos de las desolada, que de la que tiene marido. (Hay un obvio nexo con el JUBILEO/LIBERTAD)
    4:28 Así que, hermanos, nosotros, como Isaac, somos hijos de la promesa. (El mensaje de ISAAC NEWTON, EN EL CONTEXTO A LA MANZANA Y EN UN CONTEXTO MERIDIONAL, EN EL CODIGO DA VINCI tiene relacion esoterica con este capitulo) 
    4:29 Pero como entonces el que había nacido según la carne perseguía al que había nacido según el Espíritu, así también ahora.
    4:30 Mas ¿qué dice la Escritura? Echa fuera a la esclava y a su hijo, porque no heredará el hijo de la esclava con el hijo de la libre.
    4:31 De manera, hermanos, que no somos hijos de la esclava, sino de la libre.

    Respuesta  Mensaje 15 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 04/12/2012 17:39
    JUPITER
     
    PEDRO/PETER/ PITER (INGLES)
     
     
    DIANA (NEXO CON JUPITER EN HECHOS 19)
    DIANA/DOOR/PUERTA/JANO
     
    Busqueda para JUPITER

    1. Hechos 14:12: Y a Bernabé llamaban Júpiter, y a Pablo, Mercurio, porque éste era el que llevaba la palabra.

    2. Hechos 14:13: Y el sacerdote de Júpiter, cuyo templo estaba frente a la ciudad, trajo toros y guirnaldas delante de las puertas, y juntamente con la muchedumbre quería ofrecer sacrificios.

    3. Hechos 19:35: Entonces el escribano, cuando había apaciguado a la multitud, dijo: Varones efesios, ¿y quién es el hombre que no sabe que la ciudad de los efesios es guardiana del templo de la gran diosa Diana, y de la imagen venida de Júpiter?
    JUSTAMENTE JUAN DERIVA DE JUNA (MADRE) Y JANO
    JUAN (JUNO Y JANO)
     
     
    MARCOS/MARTE/PUERTA

    Respuesta  Mensaje 16 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 04/12/2012 19:03
     
    Tranquilos, que nadie se asuste... no vamos a sufrir una invasión de demonios del averno (al menos eso espero ;-) ). Me he permitido la licencia de usar ese titular por un motivo concreto. Hoy, 21 de junio, es la fecha en el hemisferio norte (en el sur ocurre al contrario) del solsticio de verano. Arranca oficialmente la estación más calurosa del año y hoy el día tiene más horas de luz que ningún otro.

    Como ya comentamos en el blog en su momento, los antiguos romanos contaban entre su nutrido panteón de dioses con la figura de Jano (Janus en latín), el dios de los solsticios. Era también el dios de las puertas, de todos los inicios y de los finales. Poseía una rica iconografía –de la que algún día hablaremos más a fondo–, en la que lo más destacado era su representación con dos rostros, cada uno de ellos mirando en direcciones opuestas. De ahí que se le denomine también como Jano bifronte.

    En lo que respecta a la temática de este blog, lo que más nos interesa de él es que los collegia fabrorum (las cofradías de constructores romanos) le rindieron una devoción especial, siendo su patrón.

    Como decía más arriba, se consideraba a Jano el dios de los solsticios, las «puertas solsticiales» o «puertas del cielo». Así, el solsticio de verano era llamado janua inferni, la "puerta del infierno" o de los hombres, y el solsticio de invierno, janua coeli, la "puerta de los dioses". Además de patrón de los constructores, Jano era para los romanos el dios de la iniciación a los misterios. Era la «puerta», no sólo solsticial, sino también iniciática.

    moneda.jpg

    Esta devoción se transmitió a los canteros medievales y pasó a la iconografía y la religión cristiana bajo el culto a los dos «san Juan»: el Bautista, que tiene su festividad el 24 de junio (solsticio de verano), y el Evangelista, que tiene su festividad el 27 de diciembre (solsticio de invierno). Hay casos muy significativos en este sentido, en los que esta pervivencia es evidente. Jean Hani, profesor emérito en la Universidad de Amiens, menciona un notable ejemplo en la basílica francesa de Saint-Remi, en Reims: «En una vidriera aparece un único san Juan, que engloba en una sola figura al Precursor y al Evangelista, fusión subrayada por la presencia, sobre la cabeza, de dos girasoles (los dos solsticios) dirigidos en sentido opuesto: una especie de Jano cristiano, en suma».

    No es el único caso. Otro día hablaremos de la presencia de zodiacos en iglesias y catedrales medievales. Hoy es suficiente con comentar que junto a algunos de estos zodiacos, generalmente esculpidos en las fachadas de los templos, y a ambos lados de Cristo, aparecen en ocasiones los "dos Juanes". Están marcando, de este modo, las fechas de los solsticios. ¿Qué simboliza esto? Como bien explica de nuevo Hani:

    Del mismo modo que ellos ‘abren’ los dos períodos de la historia marcados por las dos venidas del Salvador, igualmente, en el plano cósmico, ‘abren’ las dos fases del ciclo anual, símbolo reducido del ciclo universal del tiempo y la historia; y en esta función, han reemplazado, desdoblándolo por así decirlo, al Jano bifronte, del que los Collegia fabrorum, antepasados de los constructores de catedrales, celebraban la fiesta en los dos solsticios.

    Además, la división en la janua inferni y la janua coeli aparece también en algunas representaciones medievales del Juicio Final, en las que se divide la escena en dos partes: por un lado, los condenados que van al infierno –descienden, igual que el Sol a partir del solsticio de verano, o janua inferni– y, por otro, aquellos que se salvan –ascienden, al igual que el Sol tras el solsticio de invierno, o janua coeli.

    En los templos medievales las representaciones de Jano son bastante habituales –además de los casos mencionados–, sobre todo en los zodiacos. Os pongo las imágenes de varios ejemplos. La primera corresponde a una representación del dios existente en la catedral de Amiens, en una serie de los trabajos de los meses. La segunda y la tercera proceden de la catedral de Chartres, también en Francia. En ésta última imagen Jano –aunque no se aprecia en la fotografía– está rodeado de símbolos del zodiaco.

    janusenamiens.jpg

    janochartres.jpg

    janochartres2.jpg

    Por supuesto, y como algunos de vosotros ya habréis adivinado, este culto a Jano, y más tarde a los «dos san Juan» en las logias medievales, se conserva en la masonería actual, pues tanto las fiestas solsticiales como los dos «Juanes» tienen gran importancia.·.

    Eso es todo. ¡Feliz solsticio! y ¡Feliz noche de San Juan el sábado! (ojito con las hogueras) ;-)


    Respuesta  Mensaje 17 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 04/12/2012 19:27
    Las puertas solsticiales   

     

    Norte y Sur son puntos geográficos que están relacionados a la astrología en el sentido de que corresponden: el norte o invierno a Capricornio y el sur o verano a Cáncer, los dos solsticios; en tanto que en el este o primavera se situará a Aries y en el oeste u otoño a Libra, los dos equinoccios. Estos signos astrológicamente pertenecen a un elemento: Capricornio a la tierra, Cáncer al agua, Aries al fuego y Libra al aire, entre otras relaciones que tienen que ver con el cuaternario.

    Para la explicación y las variadas correspondencias con la simbólica de las dos puertas zodiacales ubicadas al norte y al sur, es decir, referidas a los solsticios, podría ser adecuado retomar algunos planteamientos de la obra de René Guénon y que están estrechamente vinculados a la entrada y salida del Templo, denominándose en varias doctrinas respectivamente como “la puerta de los hombres” y “la puerta de los dioses”. La primera corresponde, como hemos ya dicho, al solsticio de verano y al signo de Cáncer, en tanto, que la segunda será la del solsticio de invierno y del signo de Capricornio. En el simbolismo constructivo se les vincula, respectivamente, con la puerta del templo y la apertura situada en la cúpula donde se coloca la piedra de toque, forzosamente desde afuera del templo.

    Retomando el simbolismo astrológico, el ciclo anual podemos ver se “divide” en dos mitades: una etapa descendente y otra ascendente, en la primera el sol va hacia el norte, se encamina hacia el solsticio de invierno y en la segunda el sol va hacia el sur, o sea, rumbo al solsticio de verano. En la tradición hindú la fase ascendente se relaciona con el deva-yna (vía de los dioses) y la descendente con el pitr-yna (vía de los padres o antepasados).

    El solsticio de invierno será, por tanto, el polo norte y el solsticio de verano el polo sur, marcando la línea vertical de la rueda en donde al sur le corresponde el mediodía y al norte la medianoche. De ahí el sentido esotérico de que los trabajos iniciáticos comiencen a mediodía y cierren a medianoche, es el lapso para realizar el ritual, saliendo uno del tiempo lineal, uniforme y plano del mundo profano e ingresando a otro tiempo en el que todo se hace de acuerdo al rito y, por ende, al símbolo.

    Los dos solsticios marcan, entonces, la división del ciclo anual en dos mitades, una ascendente y otra descendente, que reflejan de alguna manera la ley universal aplicable a todo lo existente, el yin y el yang, sístole y diástole, masculino y femenino, positivo y negativo. Pero también los dos puntos en los cuales se “suspende” el movimiento y por lo tanto el tiempo.

    Estas dos puertas solsticiales están vinculadas al simbolismo de Jano. Jano es el ianitor (portero) que abre y cierra las puertas (ianuae) del ciclo anual, con las llaves que son uno de sus principales atributos, la llave como simbolismo axial que lo conecta a Jano con la parte Suprema. Sus dos rostros se consideran como la representación del pasado y el porvenir, sin embargo, entre el pasado que ya no es y el porvenir que no es aún, el verdadero rostro de Jano es aquel que mira el presente, el instante permanentemente frente a nuestros ojos o realidad, que es verdaderamente lo único que nos conforma. En efecto, ese tercer rostro, es invisible porque el presente, en la manifestación temporal, no constituye sino un inaprehensible instante, aunque, nos recuerda Guénon, “cuando el ser se eleva por sobre las condiciones de esta manifestación transitoria y contingente, el presente contiene, al contrario, toda realidad.” A Jano se le conoce también como “el Señor del triple tiempo”.

    Este tercer rostro de Jano corresponde, en otro simbolismo, el de la tradición hindú, al ojo frontal de Shiva, invisible también, ojo que figura “el sentido de eternidad”. Jano () ha dado su nombre al mes de enero (), que es aquel con el que abre el año (solsticio de invierno). Jano “Señor del triple tiempo” (atributo igualmente asignado a Shiva), es también, el “Señor de las dos vías”, esas dos vías, de derecha y de izquierda (que los pitagóricos representan con la letra Y -Épsilon-) y que son idénticas al deva-yna y al pitr-yna; y que aquí igualmente, habrá que mencionar, hay una tercera vía no visible que se relaciona precisamente con el tercer rostro de Jano.

    Jano era el dios de la iniciación y presidía los Collegia Fabrorum, escuela iniciática vinculada con el ejercicio de las artesanías. Jano era un antiguo dios asirio-babilónico, que para los romanos, precedía todo nacimiento ya sea de los hombres, del cosmos o de las acciones ha emprenderse. Lleva consigo dos llaves y por ello se le relaciona con una deidad de aperturas o de inicios, en el cristianismo las fiestas solsticiales de Jano se han convertido en las de los dos San Juan y estas se celebran siempre en las mismas épocas, es decir, en las postrimerías de los solsticios de invierno y de verano, las llaves de Jano, en la simbólica cristiana, abren y cierran el “Reino de los cielos” y el de la tierra, una llave es de oro y la otra es de plata.

    En la sucesión de los antiguos Collegia Fabrorum, igualmente es Guénon al que nos remitimos, se transmitió regularmente a las corporaciones que, a través de todo el medioevo, mantuvieron el mismo carácter iniciático y en especial a la de los constructores. La masonería ha conservado como uno de los testimonios más explícitos de su origen las fiestas solsticiales consagradas a los dos San Juan, después de haberlo estado a los dos rostros de Jano. Estos rostros que marcan ciclos y tiempos específicos señalan, en su lado izquierdo el pasado, quizás recordando que en una primera etapa los iniciados deben de tomar conciencia de lo que se requiere cambiar u operar en la construcción de su templo interno. En tanto que el lado derecho corresponde al porvenir y tal vez, hable, entre otras cosas, de lo que está por saberse y aprehenderse.

    Estas fiestas que se han celebrado por variadas culturas y pueblos se sitúan en realidad un poco después de la fecha exacta de los solsticios, una vez que el descenso y el ascenso han comenzado; a esto corresponde, en el simbolismo védico, el hecho de que las puertas del Pitr-loka (de los antepasados) y el Deva-loka (de los dioses), se consideren situadas, respectivamente, hacia el sudoeste y el nordeste. Podría decirse, comenta Guénon, con mayor precisión, que “la puerta de los dioses” está situada al norte y vuelta hacia el este y que “la puerta de los hombres” está situada al sur y vuelta hacia el oeste.

    Ahora bien, el doble sentido del nombre mismo de Juan es interesante y probablemente relevante para otros: el nombre Yehohanán, puede significar “misericordia de Dios” y también “alabanza de Dios”. El primer concepto se ha vinculado a San Juan Bautista, en tanto que el segundo se le ha designado más frecuentemente a San Juan Evangelista. La misericordia es atributo descendente en tanto que la alabanza requiere de un esfuerzo ascendente. Al Bautista, en la masonería, nos comentan los siete maestros masones en su libro, se le relaciona con la escuadra y el nivel, herramientas indispensables para que la base del edificio a construir este perfectamente allanada y encuadrada, sea esta imagen perfecta del trabajo que nosotros como aprendices hemos de realizar, es decir, la rectificación que cada uno debe ejercer consigo mismo. En tanto al Evangelista, “el águila de Dios” y “el discípulo bien amado” se le considera el apóstol que da testimonio de la luz –del conocimiento– y por ende se le encarga bautizar con el fuego del espíritu. La masonería, nos seguimos refiriendo al mismo libro, le asigna la perpendicular y el compás, y con esto, la posibilidad de trazarnos como instrumentos tales que enlacemos con el eje vertical que va del centro del templo hasta su sumidad más alta donde reside la clave de bóveda.

    Hay un símbolo en la masonería (en particular en la anglosajona) que es un círculo entre dos tangentes paralelas, estas tangentes, entre otros significados, representan a los dos San Juan. Estas líneas o marcas, también señalan un límite al ir y venir del sol, son los dos solsticios que nos indican que el sol no puede sobrepasar su curso anual, y también, pueda ser, nos remita al signo correspondiente y al recordatorio que al estar entre columnas no hay que sobrepasarlas. También se le ha dado a estas líneas una relación con las dos columnas del árbol sefirótico y, en su carácter exotérico, se le puede ver como las “columnas de Hércules”, ya que es un héroe solar sosteniendo los dos pilares. Existe una divisa, de nuevo Guénon, que nos dice non plus ultra y que está referida a estas columnas y que, no solamente, expresa o señala los límites del mundo “conocido”.

    Como hemos comentado a Jano se le puede observar como el “Señor de la Eternidad”, que probablemente sea uno de sus aspectos más importantes, esto se relaciona con el principio (alfa) y con el fin (omega) de todas las cosas y esto, nos pueda remitir, al evangelio de San Juan que inicia con estas palabras: “En el principio era ya el Verbo, y el Verbo estaba en Dios y el Verbo era Dios. Él estaba en el principio en Dios. Por él fueron hechas todas las cosas: y sin él no se ha hecho cosa alguna de cuantas han sido hechas, en él estaba la vida, y la vida era la luz de los hombres: Y esta luz resplandece en medio de las tinieblas, y las tinieblas no la han recibido” (I, 1-5). O bien la referencia a Cristo como  el principio y el fin de todas las cosas, el alfa y el omega. Jano es igualmente “el Señor de las dos vías” por consecuencia inmediata de su carácter de “Señor de Conocimiento”, lo que nos remite de nuevo a la idea de la iniciación de los misterios. Initiatio, nos recuerda Guénon, deriva de in-ire “entrar”, lo que se vincula igualmente con el simbolismo de la puerta y con Jano (Ianus) que contienen la misma raíz que el verbo ire, “ir”; esta raíz se encuentra en sánscrito con el mismo sentido que en latín, es la palabra yna, “vía”, cuya forma esta próxima a la del nombre Ianus, y que faculta la iniciación, initiatio; en el extremo oriente la palabra Tao significa vía, y sirve para designar al Principio Supremo.

    Hombre de Mercurio 

     

     

    Respuesta  Mensaje 18 de 48 en el tema 
    De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 27/01/2013 18:10
    ¿FUE LA INDEPENDENCIA DE ESTADOS UNIDOS EL MISMO DIA QUE EL DILUVIO UNIVERSAL?
     
    Si consideramos que el 4 de Julio como el 17 del segundo mes (dia 47 del año) llegamos a que el 19 de mayo fue el primer dia del año en el contexto al CALENDARIO DE NOE y es curioso que el 17 del septimo mes (Genesis 8:4) nos caeria el 28 de Noviembre (dia numero 333 del calendario gregoriano, e incluso 31 de diciembre seria el dia numero 227 del calendario. El 19 de mayo es el dia numero (31+28+31+30+19=139), osea que SHAVUOT nos habria caido en ese año el dia (138+119=257)/14 de Septiembre. Recordemos que LA UBICACION DE WASHINGTON D.C ESTA EN EL MERIDIANO 77 WEST DE GREENWICH (180+77=257 DESDE EL MERIDIANO DE CAMBIO DE DIA. ¿Casualidad o causalidad? ¿Porque la interrelacion de WASHINGTON D.C CON COLUMBIA (Paloma de Noe)? El numero 1746=194x9 (194 dias es la cantidad de dias desde el 1 del primer mes hasta el 17 del septimo mes). Recordemos que el MONTE ARARAT ESTA EN EL MISMO PARALELO QUE WASHINGTON D.C. Vamos a seguir estudiando si realmente fue asi.
     
     
    1.
    Cuando Jesús salió del templo y se iba, se acercaron sus discípulos para mostrarle los edificios del templo.
    2. Respondiendo él, les dijo: ¿Veis todo esto? De cierto os digo, que no quedará aquí piedra sobre piedra, que no sea derribada.
    3. Y estando él sentado en el monte de los Olivos, los discípulos se le acercaron aparte,
    diciendo: Dinos, ¿cuándo serán estas cosas, y qué señal habrá de tu venida, y del fin del siglo?
    4. Respondiendo Jesús, les dijo: Mirad que nadie os engañe.
    5. Porque vendrán muchos en mi nombre, diciendo: Yo soy el Cristo; y a muchos engañarán.
    6. Y oiréis de guerras y rumores de guerras; mirad que no os turbéis, porque es necesario que todo esto acontezca; pero aún no es el fin. (GUERRA/WAR/MARTE/HORUS/MARZO/MARTILLO)
    7. Porque se levantará nación contra nación, y reino contra reino; y habrá pestes, y hambres, y terremotos en diferentes lugares.
    8. Y todo esto será principio de dolores. (DOLORES/DOLARES/$$$/SERPIENTE/DAN/DINERO/LINAJE)
    9. Entonces os entregarán a tribulación, y os matarán, y seréis aborrecidos de todas las gentes por causa de mi nombre.
    10. Muchos tropezarán entonces, y se entregarán unos a otros, y unos a otros se aborrecerán.
    11. Y muchos falsos profetas se levantarán, y engañarán a muchos;
    12. y por haberse multiplicado la maldad, el amor de muchos se enfriará.
    13. Mas el que persevere hasta el fin, éste será salvo.
    14. Y será predicado este evangelio del reino en todo el mundo, para testimonio a todas las naciones; y entonces vendrá el fin.
    15. Por tanto, cuando veáis en el lugar santo la abominación desoladora de que habló el profeta Daniel (el que lee, entienda), (DANIEL/DAN/SERPIENTE ,SEGUN GENESIS 49, UN OBVIO NEXO CON EL SIGNO $/GRIAL)
    16. entonces los que estén en Judea, huyan a los montes.
    17. El que esté en la azotea, no descienda para tomar algo de su casa;
    18. y el que esté en el campo, no vuelva atrás para tomar su capa.
    19. Mas ¡ay de las que estén encintas, y de las que críen en aquellos días!
    20. Orad, pues, que vuestra huida no sea en invierno ni en día de reposo; (INVIERNO/JANUKAH/JUAN 10:22)
    21. porque habrá entonces gran tribulación, cual no la ha habido desde el principio del mundo hasta ahora, ni la habrá.
    22. Y si aquellos días no fuesen acortados, nadie sería salvo; mas por causa de los escogidos, aquellos días serán acortados.
    23. Entonces, si alguno os dijere: Mirad, aquí está el Cristo, o mirad, allí está, no lo creáis.
    24. Porque se levantarán falsos Cristos, y falsos profetas, y harán grandes señales y prodigios, de tal manera que engañarán, si fuere posible, aun a los escogidos.
    25. Ya os lo he dicho antes.
    26. Así que, si os dijeren: Mirad, está en el desierto, no salgáis; o mirad, está en los aposentos, no lo creáis.
    27. Porque como el relámpago que sale del oriente y se muestra hasta el occidente, así será también la venida del Hijo del Hombre. (EAST STAR/ISHTAR/ESTHER/STAR/ESTRELLA/GRIAL. HIJO DEL HOMBRE/HIJO DE ADAN ADAN/DAN/SERPIENTE/LINAJE/GENESIS 49)
    28. Porque dondequiera que estuviere el cuerpo muerto, allí se juntarán las águilas. (En todos estos versiculos estan codificados el DOLAR EN EL CONTEXTO A LA TRIBU DE DAN/SERPIENTE/$$$$$ Y AL AGUILA/JANUKAH/ (21/22) DE DICIEMBRE / EAGLE/GRIAL. CREALO, EL DOLAR ESTA CODIFICADO EN EL EVANGELIO DE CRISTO. IN GOD WE TRUST/NOSOTROS CREEMOS EN DIOS)
    29. E inmediatamente después de la tribulación de aquellos días, el sol se oscurecerá, y la luna no dará su resplandor, y las estrellas caerán del cielo, y las potencias de los cielos serán conmovidas.
    30. Entonces aparecerá la señal del Hijo del Hombre en el cielo; y entonces lamentarán todas las tribus de la tierra, y verán al Hijo del Hombre viniendo sobre las nubes del cielo, con poder y gran gloria. (HIJO DEL HOMBRE/HIJO DE ADAN/DAN/SERPIENTE/$$$/LINAJE)
    31. Y enviará sus ángeles con gran voz de trompeta, y juntarán a sus escogidos, de los cuatro vientos, desde un extremo del cielo hasta el otro.
    32. De la higuera aprended la parábola: Cuando ya su rama está tierna, y brotan las hojas, sabéis que el verano está cerca. (HIGUERA/VERANO/VERDADERO SHAVUOT/PENTECOSTES. ACTUALMENTE LOS CRISTIANOS Y JUDIOS NO GUARDAN EL SHAVUOT EN EL VERANO/SOLSTICIO)
    33. Así también vosotros, cuando veáis todas estas cosas, conoced que está cerca, a las
    puertas. (PUERTA/GATE/ESCALERA DE JACOB/NUMERO DE ORO PHI/NUMERO 33)
    34. De cierto os digo, que no pasará esta generación hasta que todo esto acontezca.
    35. El cielo y la tierra pasarán, pero mis palabras no pasarán. (Alli esta la alquimia, la union entre el cielo y la tierra que equivale a la union entre el hombre y la mujer, osea la escalera de Jacob/Santo Grial/Juan 1:51)
    36. Pero del día y la hora nadie sabe, ni aun los ángeles de los cielos, sino sólo mi Padre.
    37. Mas como en los días de Noé, así será la venida del Hijo del Hombre.
    38. Porque como en los días antes del diluvio estaban comiendo y bebiendo, casándose y dando en casamiento, hasta el día en que Noé entró en el arca,
    39. y no entendieron hasta que vino el diluvio y se los llevó a todos, así será también la venida del Hijo del Hombre.
    40. Entonces estarán dos en el campo; el uno será tomado, y el otro será dejado.
    41. Dos mujeres estarán moliendo en un molino; la una será tomada, y la otra será dejada.
    42. Velad, pues, porque no sabéis a qué hora ha de venir vuestro Señor.
    43. Pero sabed esto, que si el padre de familia supiese a qué hora el ladrón habría de venir, velaría, y no dejaría minar su casa.
    44. Por tanto, también vosotros estad preparados; porque el Hijo del Hombre vendrá a la hora que no pensáis.
    45. ¿Quién es, pues, el siervo fiel y prudente, al cual puso su señor sobre su casa para que les dé el alimento a tiempo?
    46. Bienaventurado aquel siervo al cual, cuando su señor venga, le halle haciendo así.
    47. De cierto os digo que sobre todos sus bienes le pondrá.
    48. Pero si aquel siervo malo dijere en su corazón: Mi señor tarda en venir;
    49. y comenzare a golpear a sus consiervos, y aun a comer y a beber con los borrachos,
    50. vendrá el señor de aquel siervo en día que éste no espera, y a la hora que no sabe,
    51.
    y lo castigará duramente, y pondrá su parte con los hipócritas; allí será el lloro y el crujir de dientes.
     

    LA CRUZ DE CRISTO TIENE UN FUERTE CONTEXTO ALQUIMICO EN CONTEXTO AL NUMERO 47 (INDEPENDENCIA DE EEUU/FATIMA/DIFERENCIA EN GRADOS ENTRE LOS TROPICOS/CUARTO MANDAMIENTO EN CONTEXTO AL SEPTIMO DIA)-LAS MANOS A 23.5 GRADOS SIMBOLIZAN TOCAR EL CIELO (CIRCULO) Y CON LOS PIES CERRADOS SIMBOLIZAN TOCAR LA TIERRA (CUADRADO)

     
     
    CUADRATURA DEL CIRCULO  
     

     23.5+23.5=47 (INDEPENDENCIA DE EEUU)

    (TROPICO DE CAPRICORNIO-ECUADOR)=23.47/23.5

    (TROPICO DE CANCER-ECUADOR)=23.47/23.5

    23.5+23.5=47 (TROPICOS ESTAN DISEÑADOS EN FUNCION AL SHABBAT/ESCALERA DE JACOB)
    47 (CUARTO MANDAMIENTO CON REFERENCIA AL SEPTIMO DIA)
     
    WEST/OESTE ERA LA UBICACION ADONDE ESTABA EL LUGAR SANTISIMO DEL TABERNACULO
     
    EL PLANETA TIERRA Y EL CUERPO HUMANO ESTAN DISEÑADOS EN FUNCION A LA ALQUIMIA. LA PASCUA, AL SER EN EL 21/22 DE MARZO, ES EN EL CONTEXTO AL EQUINOCCIO ES UN RITUAL CON FUERTE NEXO ESOTERICO CON LA FERTILIDAD (CRUZ=SIMBOLO FALICO). ESTO EXPLICA ESPIRITUALMENTE DEL PORQUE EL SEXO MASCULINO (EQUINOCCIO) ESTA ENTRE LOS  DOS PIES (COLUMNAS DE HERCULES, COLUMNAS DEL TABERNACULO Y DEL TEMPLO DE SALOMON OSEA JACHIN Y BOAZ)/DOS TROPICOS. RECORDEMOS QUE EL TABERNACULO Y TEMPLO DE SALOMON E INCLUSO ACTUALMENTE EL TEMPLO DE SAN PEDRO EN EL VATICANO FUERON DISEÑADOS EN SU ORIENTACION ESTE/OESTE.
     
    CUERPO HUMANO (TABERNACULO)/GRIAL   
     

     
     
    LA CRUZ, INCLUSO TAMBIEN TIENE FORMA DE MARTILLO/MARTE/MARZO/MARCOS


    Primer  Anterior  4 a 18 de 48  Siguiente   Último 
    Tema anterior  Tema siguiente
     
    ©2024 - Gabitos - Todos los derechos reservados