El Arco de Constantino se erigió para conmemorar la victoria de Constantino I sobre Majencio en el Puente Milvio que tuvo lugar el 28 de octubre de 312.
La Batalla tomó su nombre del Puente Milvio , una ruta importante sobre el Tíber . Constantino ganó la batalla y emprendió el camino que lo llevó a terminar con la Tetrarquía y convertirse en el único gobernante del Imperio Romano . Maxentius se ahogó en el Tíber durante la batalla; su cuerpo fue luego sacado del río y decapitado, su cabeza desfiló por las calles de Roma al día siguiente de la batalla.
Según cronistas como Eusebio de Cesarea y Lactancio , la batalla marcó el comienzo de la conversión de Constantino al cristianismo . Eusebio de Cesarea cuenta que Constantino y sus soldados tuvieron una visión enviada por el Dios cristiano . Esto se interpretó como una promesa de victoria si el signo de Chi-Rho , las dos primeras letras del nombre de Cristo en griego , se pintaba en los escudos de los soldados. El Arco de Constantino, erigido en celebración de la victoria, ciertamente atribuye el éxito de Constantino a la intervención divina ; Sin embargo, el monumento no muestra ningún simbolismo abiertamente cristiano .
Aunque está dedicado a Constantino, gran parte del material decorativo incorporó trabajos anteriores de la época de los emperadores Trajano , Adriano y Marco Aurelio , y por lo tanto es un collage . El último de los arcos triunfales existentes en Roma, también es el único que hace un uso extensivo de la espolia , reutilizando varios relieves importantes de los monumentos imperiales del siglo II , que dan un llamativo y famoso contraste estilístico con la escultura recién creada para el arco .
Cualesquiera que sean las fallas de Maxentius, su reputación en Roma estuvo influenciada por sus contribuciones a la construcción pública . En el momento de su acceso al trono en 306, Roma se estaba volviendo cada vez más irrelevante para el gobierno del imperio, la mayoría de los emperadores eligieron vivir en otros lugares y se centraron en defender los frágiles límites , donde con frecuencia fundaron nuevas ciudades. Este factor contribuyó a su capacidad para tomar el poder. Por el contrario, Maxentius se concentró en restaurar la capital , siendo su epíteto conservator urbis suae (preservador de su ciudad). Así, Constantino fue percibido, entre otras cosas, como el deponente de uno de los mayores benefactores de la ciudad y necesitaba adquirir legitimidad. Mucha controversia ha rodeado el mecenazgo de las obras públicas de este período. El filósofo alemán Walter Benjamin observó que la historia se ve a través de los ojos del vencedor , y Constantino y sus biógrafos no fueron una excepción. Emitiendo una damnatio memoriae , se dispuso a borrar sistemáticamente la memoria de Majencio. En consecuencia, sigue existiendo una incertidumbre considerable con respecto al patrocinio de los edificios públicos de principios del siglo IV, incluido el Arco de Constantino, que originalmente pudo haber sido un Arco de Majencio .
Pues sí, en la provincia de Huesca tenemos nuestro propio Péntagono, pero a diferencia del de EE.UU aquí no se localiza el departamento de Defensa de España (aunque antaño tuvo una función similar) en cambio es todo un espacio dedicado a la historia de este impresionante monumento y ocio para toda la familia con actividades muy muy divertidas.
El Castillo de San Pedro de Jaca, popularmente conocido como Ciudadela de Jaca, es una fortaleza militar construida en el siglo XVI que tiene la consideración de Bien de Interés Cultural, al amparo de lo dispuesto en la Ley 16/1985, de 25 de junio, de Patrimonio Histórico, y Decreto de 22 de abril de 1949.
Esta fortificación, de planta pentagonal, fue construida a finales del siglo XVI (las obras se inician en 1592). Conserva todas y cada una de sus partes características: foso, baluartes, escarpas, cuarteles, polvorines, túneles… además de una hermosa entrada a la que se accede mediante un puente levadizo.
¿Cómo visitar la Ciudadela?
Visita guiada a la Ciudadela de Jaca
Visita con guía los rincones más emblemáticos de la fortaleza de la Ciudadela de Jaca con un recorrido de unos 45 minutos de duración.
Visita sin guía a la Ciudadela de Jaca, las Salas de Tropas de Montaña, la sala Premios Ejército, la sala de la batalla de Waterloo y las exposiciones temporales.
Vive una aventura histórica con Pequevisitas. Visita la Ciudadela y el Museo de Miniaturas de una manera didáctica, divertida y autoguiada, a través de dos retos.
TARIFAS
General: 3€ (no incluye entrada) Promoción con ‘Pack de Entrada‘: 2€
Visita teatralizada a la Ciudadela de Jaca. Un espectáculo que nos remonta a finales del siglo XVI, cuando Felipe II ordenó la construcción de esta fortaleza.
Visita teatralizada al Museo de Miniaturas Militares de la Ciudadela de Jaca. Un apasionante viaje a través de 32.000 figuritas, desde las civilizaciones antiguas hasta la actualidad.
Programa de educación ambiental con los ciervos de la Ciudadela, donde podrás disfrutar de la visita a ciervos de impronta humana, visita a la manada de los ciervos del foso y el visionado de un vídeo explicativo.
The Arch of Constantine (Italian: Arco di Costantino) is a triumphal arch in Rome dedicated to the emperor Constantine the Great. The arch was commissioned by the Roman Senate to commemorate Constantine's victory over Maxentius at the Battle of Milvian Bridge in AD 312. Situated between the Colosseum and the Palatine Hill, the arch spans the Via Triumphalis, the route taken by victorious military leaders when they entered the city in a triumphal procession. [a] Dedicated in 315, it is the largest Roman triumphal arch, with overall dimensions of 21 m (69 ft) high, 25.9 m (85 ft) wide and 7.4 m (24 ft) deep.[1] It has three bays, the central one being 11.5 m (38 ft) high and 6.5 m (21 ft) wide and the laterals 7.4 m (24 ft) by 3.4 m (11 ft) each. The arch is constructed of brick-faced concrete covered in marble.
The three bay design with detached columns was first used for the Arch of Septimius Severus in the Roman Forum (which stands at the end of the triumph route) and repeated in several other arches now lost.
Though dedicated to Constantine, much of the sculptural decoration consists of reliefs and statues removed from earlier triumphal monuments dedicated to Trajan (98–117), Hadrian (117–138) and Marcus Aurelius (161–180), with the portrait heads replaced with his own.[2]
The arch, which was constructed between 312 and 315, was dedicated by the Senate to commemorate ten years (a decennia[b]) of Constantine's reign (306–337) and his victory over the then reigning emperor Maxentius (306–312) at the Battle of Milvian Bridge on 28 October 312,[4] as described on its attic inscription,[5] and officially opened on 25 July 315. Not only did the Roman senate give the arch for Constantine's victory, they also were celebrating decennalia: a series of games that happened every decade during the Roman Empire. On these occasions they also said many prayers and renewed both spiritual and mundane vows.[6] However, Constantine had actually entered Rome on 29 October 312, amidst great rejoicing, and the Senate then commissioned the monument.[7] Constantine then left Rome within two months and did not return until 326.[8]
During the Middle Ages, the Arch of Constantine was incorporated into one of the family strongholds of ancient Rome, as shown in the painting by Herman van Swanevelt, here. Works of restoration were first carried out in the 18th century,[11][c] the last excavations have taken place in the late 1990s, just before the Great Jubilee of 2000. The arch served as the finish line for the marathon athletic event for the 1960 Summer Olympics.
In the lead-up to the launch of the James Webb telescope, we look at the scientific objectives of the most powerful space observatory ever sent into orbit.
Are we alone in the universe? What did the first galaxies formed after the Big Bang look like? How did the planets in our solar system emerge? The James Webb telescope hopes to find answers to these existential questions.
Set to launch on December 22, the James Webb is the product of the combined scientific prowess of NASA, the European Space Agency (ESA) and the Canadian Space Agency (CSA) – and by extension, Université de Montréal (UdeM). The CSA contributed a scientific instrument and a guidance sensor to the massive observatory and René Doyon, Director of UdeM’s Institute for Research on Exoplanets (iREx) and a professor in the Physics Department, is the principal investigator on the Canadian scientific team.
Together, the components supplied by the CSA, NASA and the ESA form the most complex, accurate and powerful space observatory ever built, one that promises revolutionary discoveries in astronomy.
The unparalleled power of the observatory will help scientists throughout the world scrutinize the distant reaches of the universe to learn more about the composition and inhabitability of exoplanets and study the life cycle of stars.
Exploring new worlds in search of life
The James Webb Telescope is the successor to the Hubble space telescope but is more precise and efficient because of the size of its mirror, the range of light it can detect and its location.
These attributes will enable the Webb to study the planets in our solar system and other planetary systems in unprecedented detail. Moreover, the scientific instrument developed by Doyon’s team is designed to analyze many types of celestial bodies, including the atmospheric composition of distant exoplanets.
“What we’re looking for, our holy grail, are ‘biosignatures,’ that is, signs of extraterrestrial life,” explained iREx coordinator Nathalie Ouellette, an astrophysicist who does communications for the James Webb.
She hastened to add that we shouldn’t imagine these signs of life the way they are depicted in science fiction films: “We’re talking about finding signs of biological activity or the signature of certain molecules that we have identified as essential to life, such as oxygen, water vapour, carbon dioxide, methane and ozone. Based on the presence of such molecules, particularly in certain combinations, we may be able to determine that conditions are conducive to the development of life when we explore an exoplanet using the telescope.”
Casting light on the dawn of the universe
Telescopes are also time machines of a sort. “Looking into space is like looking into the past,” said Ouellette. “Light waves travel so fast that, to the naked eye, they seem to flash instantly from one point to another. In space, however, the distances are so vast that the time it takes light to travel is perceptible.”
That makes the Webb a marvellous time machine. It will be able to see back in time to 200 million years after the Big Bang, something that has never been done before. “With the Hubble, we could go to 500 million years after the Big Bang, so now we’re going 300 million years further,” noted Ouellette. “That’s remarkable, considering that the beginning of the universe was a tumultuous period. Galaxies were colliding and stars were forming at a rapid pace.”
“Tell me where you come from and I’ll tell you who you are”
The Webb will thus improve our understanding of the development of the first luminous objects (galaxies) over time. Ouellette believes the telescope will also provide insight into the creation of our own solar system.
“We still have many questions about the origins of life in our solar system. We don’t know exactly how we came to be on Earth and how the planets were formed,” Ouellette pointed out. “By studying other systems, stars and planets at various stages of development, we hope to be able to trace our own history and understand ourselves better.”
That is the ultimate goal of the James Webb: to revolutionize our understanding of the universe and, above all, to place the Earth, in all its fragility and uniqueness, in a broader context.